Komentářové poznámky
Jaroslav Schrötter, 28.11. 2024
Verš 11,1
tematicky patří k textu kapitoly 10.
1 Jednejte podle
mého příkladu, jako já jednám podle příkladu Kristova.
Kritériem
jednání korintských křesťanů mělo být jednání Pavlovo a kritériem jeho jednání
bylo jednání Kristovo.
Bohoslužebné otázky (11,2-34)
V 1 Kor 11,2-16 jde o problematiku správného chování mužů a
žen při bohoslužebném shromáždění korintské církevní obce. Na životě
společenství křesťanů se v Korintu aktivně
podílely ženy. A zřejmě tam existovala skupina žen, které svou vnitřní svobodu
dokumentovaly tím, že se církevních shromáždění účastnily bez pokrývky hlavy.
Těmto ženám šlo o stejné postavení mužů a žen v církvi. Ovšem
jejich nezahalené hlavy vzbuzovaly v obci pohoršení. A apoštol Pavel
považoval za nutné ve svém listu připomínat korintským křesťanům respekt vůči
určitým společenským danostem.
2 Chválím vás, že si
mne stále připomínáte a držíte se tradice, kterou jste ode mne přijali.
tradice
– paradosis – pokyn, tradice – tento verš je možné chápat jako
povzbudivou pochvalu předcházející slovům kritiky, případně to však může být i ironická
nadsázka. Jak víme z předešlých kapitol listu, korintští křesťané se často
nedrželi pokynů, které jim Pavel předal.
3 Rád bych, abyste si
uvědomili, že hlavou každého muže je Kristus, hlavou ženy muž a hlavou Krista
je Bůh.
Tady Pavel uvedl
odstupňování zakořeněné v židovském náboženství: Bůh –
Kristus (tedy Mesiáš) – muž – žena. Hlavou
církve a tedy každého křesťana je Kristus. V pozdějším listě Efezanům je označen za svrchovanou hlavu církve (Ef 1,22).
hlavou
Krista je Bůh – podřízenost Krista se týkala Ježíšova poslání
v Božím díle spásy. Pavel v listě Filipanům
použil kristologický hymnus (předpavlovský), který vyjadřuje skutečnost, že křesťanské
bytí je založeno na Ježíšově kenozi (vyprázdnění, vzdání se svým plánů): Způsobem
bytí byl roven Bohu, a přece na své rovnosti nelpěl, nýbrž sám sebe
zmařil, vzal na sebe způsob služebníka, stal se jedním z lidí. A v podobě
člověka se ponížil, v poslušnosti podstoupil i smrt (Fp 2,6-8).
hlavou
ženy muž – stejně jako podřízenost Krista Otci nesnižuje jeho božství,
ani podřízenost ženy muži nesnižuje její lidství a důstojnost. V textu
11. kapitoly Pavel vysvětlil, že v Kristu je žena závislá na muži a muž zase
na ženě (srov. 1 Kor 11,11). Postavení ženy ve společenství
církve Pavel chápal jinak, než to bylo v tradici židovské synagogy. Ve
svých listech psal o tom, jak se ženy na životě církevního společenství aktivně
podílely. Sám měl mezi svými spolupracovníky muže i ženy. (V Ř 16,3-16 se
objevují následující jména žen, Pavlových spolupracovnic: Foibé,
která je označena za diakonos obce v Kenchrejích.
Maria, Tryfaina, Tryfósa, Persis patří k misijním pracovníkům a Pavel pro jejich
činnost používá sloveso namáhat se, stejně jako pro svou vlastní
činnost. Persis je dokonce charakterizována jako Pavlovi
velmi drahá. Do podobné kategorie spadají i Evodia
a Syntyche, jež bojovaly s Pavlem za evangelium. Priska a Akvila byli misijně
aktivním manželským párem. Pavel jmenuje Prisku na
prvním místě, což jistě není náhodné. V 1 Kor 1,10 je uvedeno jméno paní Chloe, která vedla v Korintu dům.)
Pavel však
také zdůrazňoval, že je třeba respektovat zvyklosti doby a prostředí, v němž
církevní obec působila.
4 Každý muž,
který se modlí nebo prorocky mluví s pokrytou hlavou, zneuctívá toho, kdo je mu
hlavou,
s
pokrytou hlavou – katá kefalēs
– cokoli na hlavě. Toto spojení slov se objevuje v Novém zákoně jen na
tomto místě.
muž,
který se modlí nebo prorocky mluví s pokrytou hlavou – nejde o kulturní
zvyk tehdejší doby. Vždyť židé se modlili, a také předčítali z knih Zákona s hlavou
zakrytou. Vysvětlení tohoto Pavlova konstatování je jiné, jak o tom čteme ve 2 Kor 3,13-16: Nepočínáme si jako Mojžíš, který zahaloval
svou tvář závojem, aby synové Izraele nespatřili konec té pomíjející záře. Avšak
jejich myšlení na tom ustrnulo. Až do dnešního dne zůstává onen závoj při čtení
staré smlouvy a zůstává skryto, že je zrušen v Kristu. A tak až
podnes, když se čte Mojžíš, leží na jejich srdci závoj. Avšak když se
obrátí k Pánu, je závoj odstraněn. Tak Pavel vykládal, že v Kristu
bylo zastření hlavy odstraněno. A každý muž, jehož hlavou je Kristus, má
svou nezakrytou hlavou vyjadřovat, že z jeho srdce Kristus odstranil
závoj.
zneuctívá
toho, kdo je mu hlavou – kataischynei tēn kefalēn autou – hanobí
(zahanbuje) jeho hlavu – není úplně zřejmé, zda v originále tato slova
označují mužovu vlastní hlavu, nebo Krista, který je hlavou muže ve smyslu
autority. Náš ekumenický překlad používá tuto druhou interpretaci. Je však možné,
že primárně šlo o hanbu muže samotného. (Podobná formulace je totiž i v
následujícím verši, týkajícím se ženy. A tam se zdá pravděpodobné, že jde o
hanbu ženy samotné. Ale ani tam to není úplně jasné.)
V každém
případě je podle Pavlova přesvědčení pro muže nepokrytá hlava znakem jeho
autority a má na to dbát, když přichází před svého Pána, který mu tuto
autoritu svěřil.
5 a každá, která se modlí nebo
prorocky mluví s nezahalenou hlavou, zneuctívá toho, kdo je její hlavou; je to
jedno a totéž, jako kdyby byla ostříhaná.
žena,
která se modlí nebo prorocky mluví – Pavel tady napsal o tom, co zřejmě
bylo v korintské církevní obci obvyklé, že při bohoslužebném shromáždění
aktivně vystupovaly i ženy. Veřejně se modlily, prorocky mluvily, a tak vedeny
Duchem svatým hlásaly Boží slovo. Dar prorocky mluvit patřil mezi charizmata, ale zároveň šlo o jistý úřad v rámci obce.
Ještě Didaché se zmiňuje o této specifické skupině
lidí v církvi, jimž byla přikládána značná váha a úcta. A tady čteme, že mezi
proroky patřily i ženy.
Pavel
současně korintské křesťany nabádá, aby jejich církevní shromáždění měla svůj
řád. Což se týkalo jak úpravy zevnějšku mužů i žen (11,2-16), tak pravidel
jednání ve společenství obce (12.
a 14. kapitola). Pavel proto reagoval na překračování
pravidel a konvencí, ke kterému zřejmě v korintské církevní obci docházelo
a které by mohlo ohrozit pověst obce i její evangelizační úsilí.
s
nezahalenou hlavou – akatakalyptō tē kefalē – (má)
odkrytou hlavu. Je použito přídavné jméno akatakalyptos
– odkrytý, které se v Novém zákoně objevuje jen tady, a pak ve stejné
souvislosti v 1 Kor 11,13.
zneuctívá
toho, kdo je její hlavou – kataischynei tēn kefalēn autēs – hanobí (zahanbuje) její hlavu. Ekumenický
překlad i tady zvolil interpretaci, že nepokrytím své hlavy žena v církevním
shromáždění křesťanské obce zneuctívá svého manžela, který je podle 11,3 hlavou
ženy. Ale je možné, že Pavlovo sdělení říkalo, že žena s nepokrytou hlavou
činí hanbu hlavně sama sobě, neboť:
je to
jedno a totéž, jako kdyby byla ostříhaná. Kde je použito sloveso xurao – oholit, ostřihat, nikoli
sloveso keiró – ostříhat, takže mnohé překlady
zní tak, jako Český studijní překlad: je to jedno a totéž,
jako kdyby se oholila. Mít oholenou hlavu je pro ženu
ponižující, a tak se zdůrazňuje, jak ženu zahanbuje, když vystupuje ve
shromáždění církevní obce a má odkrytou hlavu.
6 Jestliže si žena
nezahaluje hlavu, ať se už také ostříhá. Je-li však pro ženu potupné dát se
ostříhat nebo oholit, ať se zahaluje.
pro
ženu potupné dát se ostříhat nebo oholit – Pavel tady použil slov: keiró – ostříhat a xurao – oholit, takže je zřejmé, že
druhé slovo se týká odstranění vlasů. Tak ukázal, že princip rovnosti mužů a
žen se netýká vzhledu člověka, protože žádná žena se nebude chtít zbavit
svých vlasů, které jsou její ozdobou. Ve verši 11,15 je v souvislosti
s vlasy ženy dokonce použito slovo doxa – chvála, čest,
sláva. Bůh jí dal dlouhé vlasy ke cti a jejich oholení by znamenalo
vzdání se této cti, tedy pohanu. Tak Pavel vyvodil, že pro ženu chodit s
nezahalenou hlavou znamená odhodit svou čest: Účastní-li se žena
bohoslužby s nezahalenými vlasy, je to pro ní stejná hanba, jako kdyby si vlasy
oholila.
Pavlovi
jde ve verších 2-16 o takové chování mužů i žen při bohoslužebném shromáždění křesťanů,
aby církevní obec nebyla znevážena.
7 Muž si nemá
zahalovat hlavu, protože je obrazem a odleskem slávy Boží, kdežto žena je
odleskem slávy mužovy. 8 Vždyť muž není z ženy, nýbrž žena z muže. 9 Muž přece
nebyl stvořen pro ženu, ale žena pro muže.
(Muž si)
nemá – v originále je použito sloveso ofeiló
– dlužit, být zavázán, být povinen, muset, tedy sloveso silnější, než jen měl
by.
Ve verších
7-9 se odráží rabínská interpretace textů o stvoření z 2. kapitoly Geneze: I uvedl
Hospodin Bůh na člověka mrákotu, až usnul. Vzal jedno z jeho žeber
a uzavřel to místo masem. A Hospodin Bůh utvořil z žebra,
které vzal z člověka, ženu a přivedl ji k němu (Gn 2,21-22). Na základě této starší zprávy o stvoření člověka učitelé Zákona měli za to, že obrazem a
odleskem slávy Boží je jen muž. Žena je (jen) odleskem
slávy mužovy. A tuto rabínskou interpretaci tady Pavel použil.
(Poznámka redakce: Alternativní výklad se drží doslovnějšího překladu verše 7: "Muž je obrazem a slávou Boha, kdežto žena je slávou muže." To znamená, že muž je stvořen, aby projevoval charakter Boha ve svých činech, a to ke slávě Bohu -- a žena je slávou muže, tj. do jisté míry vyvrcholením slávy, kterou Bůh v lidstvu zamýšlel; důstojnost ženy je taková, že doplňuje muže a vytváří nesrovnetelně bohatší realitu, je nenahraditelná; tj. Pavel zde nemluví o podřízenosti, ale o jedinečnosti, se kterou člověk, ať muž, či žena, jsou "slávou druhého" -- a protože jsou muž i žena slávou každý někoho jiného, mají každý jiným způsobem ctít "svou hlavu"; Thiselton 2000, str. 834-836).
Dalším bodem Pavlova
výkladu byla skutečnost, že při bohoslužbě církve Kristovy
jde o slávu Boží, nikoli o slávu člověka. A z toho plynul argument:
Jelikož muž je obrazem a odleskem slávy Boží, nemá tuto slávu
nijak skrývat. Ale žena je odleskem slávy mužovy, proto při
bohoslužbě, kdy jde o slávu Boží víc než jindy, musí být lidská sláva skryta,
proto si žena má svou hlavu, odlesk slávy mužovy, zakrýt.
10 Proto má žena mít
na hlavě znamení moci kvůli andělům.
má (žena) – v originále
je opět použito sloveso ofeiló – být
zavázán, být povinen, muset.
mít na
hlavě znamení moci – exousian echein
epi tēs
kefalēs – moc mít na hlavě,
tedy pravomoc (svého muže) nést na sobě, kde je použito slovo exousia (moc, pravomoc, autorita). Podle
Pavlova mínění při bohoslužebném shromáždění církevní obce byla žena, která byla
stvořena pro muže (11,9), povinna ukazovat, že na sobě nese pravomoc
svého muže. Její zahalená hlava byla znamením autority jejího muže nad
ní.
V
Pavlem uvedeném výkladu byla ignorována zpráva o stvoření člověka z Gn 1,27: Bůh stvořil člověka, aby byl jeho obrazem, stvořil
ho, aby byl obrazem Božím, jako muže a ženu je stvořil. Tedy obrazem
a odleskem slávy Boží je muž i žena. A Pavel hned ve verších
11,11-12 také jasně vyjádřil, že v Kristu jsou muž a žena na sobě
vzájemně závislí a to podle Božího řádu.
kvůli
andělům – je použito slovo aggelos
– anděl, posel, posel od Boha. Toto Pavlovo prohlášení o andělech je poněkud nejasné a jeho
výklady se liší. Jedním z možných výkladů může být to, že 10. verš navazuje
na verše předcházející, a to pomocí spojky diá
– kvůli, proto. Ve verších 7-9 Pavel poukázal na Boží stvořitelský řád,
který byl a je předmětem andělských chval. (Například v Ž 148,2 je výzva: Chvalte
ho, všichni jeho andělé.) A Pavel si přál, aby andělé chválili i
bohoslužebná shromáždění korintské církevní obce, protože i skrze ně se
projevuje Boží řád stvoření. Na to musí křesťané při bohoslužbě pamatovat,
protože při ní nejsou jediní, kdo Boha chválí.
11 V Kristu ovšem
není žena bez muže ani muž bez ženy, 12 vždyť jako je žena z muže, tak i muž
skrze ženu – všecko pak je z Boha.
není
žena bez muže ani muž bez ženy – je použito slovo chōris – odděleně, nezávisle,
takže důsledný překlad je: V Kristu (není) ani žena nezávislá
na muži ani muž nezávislý na ženě.
jako je
žena z muže, tak i muž skrze ženu – doslova: stejně jako totiž žena
z muže tak také muž skrze ženu – Pavel tu nastínil teologii vztahu
muže a ženy: V Kristu jsou muž a žena na sebe vzájemně odkázáni, protože všecko
je z Boha. Boží vůle je, aby spolu muž a žena byli spojeni. (Podobné
vyjádření jsme četli i v 1 Kor 7,3: Muž ať
prokazuje ženě, čím je jí povinen, a podobně i žena muži.)
V listě Galaťanům Pavel dokonce napsal: Není už rozdíl mezi židem a pohanem, otrokem a
svobodným, mužem a ženou. Vy všichni jste jedno v Kristu Ježíši (Gal 3,28). Toto
poselství o rovnosti mužů a žen v Kristu bylo v Korintu
přijato s velkým nadšením. Ovšem zřejmě došlo k tomu, že ve shromáždění
obce některé ženy chtěly vyjádřit tuto rovnost i navenek. (Můžeme si všimnout,
že v 1Kor 12,13, který je paralelní ke Gal 3,28, není dvojice muž a žena uvedena.
Tu Pavel doplnil až v listě Galaťanům. Případně,
pokud je 1. list Korinťanům pozdější než list Galaťanům, slova není už rozdíl ... mezi mužem a ženou vynechal.)
Každopádně se
dá říci, že Pavlovi jde o to, aby se muži chovali a odívali jako muži, ženy
pak jako ženy.
13 Posuďte to sami:
Sluší se, aby se žena k Bohu modlila s nezahalenou hlavou?
Posuďte
to sami – šlo o to, aby chování některých korintských křesťanů
nezpůsobilo pohoršení, a tak nebylo překážkou pro šíření evangelia a pro růst
počtu členů církevní obce v Korintu. A tak Pavel apeloval
na soudnost a rozumnost svých adresátů, na jejich svědomí.
Pavlova
argumentace je tady méně jistá, než tam, kde se opíral o rabínský výklad
prvních kapitol Geneze. Uvědomoval si ovšem, že jeho rabínská argumentace
nebude korintskými křesťany pohanského původu všeobecně přijímána, a tak se
snažil předkládat možné další argumenty jeden za druhým: úsudek, přirozenost,
příklad jiných církevních obcí.
14 Cožpak vás sama příroda neučí, že pro muže jsou dlouhé vlasy
hanbou, 15 kdežto pro ženu ctí? Vlasy jsou jí totiž dány.
příroda
– phusis – přirozenost – je zřejmě míněn
přirozený mrav lidí, tedy to, že je třeba respektovat zvyklosti doby, jež Pavel
nazývá přirozeností. Důvodem je obava, že by mohlo kvůli vystupování
některých korintských křesťanů dojít k znevážení celé korintské církevní
obce.
dlouhé
vlasy hanbou – koma atimia – dlouhé vlasy (jsou)
hanba, zneuctění. Má zřejmě na mysli, že muž s dlouhými vlasy nevypadá
mužně a že Řekové a Židé v jeho době dlouhé vlasy nenosili. Nechtěl, aby
křesťané působili ve společnosti jako lidé podivného vzhledu. (Ovšem existovaly
výjimky. Žid, který složil slib nazíra, si po dobu
slibu vlasy nestříhal, a tak nosil dlouhé vlasy – viz Nu 6,5. Ve Sk 18,18
čteme o samotném Pavlovi: zůstal v Korintu
ještě mnoho dní, pak se s bratřími rozloučil ... Protože učinil slib, dal
si v Kenchrejích ostříhat vlasy. V Kenchrejích skončila doba jeho slibu nazíra, a tak se dal ostříhat. Ale před tím měl v Korintu dlouhé vlasy nazíra.)
závoj
– peribolaion
– Pavel nikde nespecifikoval, jakou formu mělo zahalení ženy mít. Použil obecné
vyjádření katá kefalēs
– něco na hlavě. Tady se poprvé objevuje slovo závoj, ale týká se
vlastních vlasů ženy, které jsou jí jako závoj. A Pavel tu použil
jiné slovo, než když psal o zahalení hlavy. Tedy závoj vlasů ženy nebyl
tím zahalením hlavy, které od žen při bohoslužbě požadoval.
16 Chce-li někdo
umíněně na tom trvat, tomu říkám: Není to obyčejem ani u nás, ani v ostatních
církvích Božích.
Tady se Pavel
odvolal na zvyklosti panující v ostatních církvích Božích. Tím
ukončil téma týkající se pokrývky hlavy žen při shromáždění církevní obce.
Ve druhé
části 11. kapitoly se Pavel věnoval dalšímu problému, ke kterému docházelo při
shromážděních korintské církevní obce, a to konkrétně při slavení večeře Páně.
17 Když už vás napomínám,
nemohu také pochválit, že se shromažďujete spíše ke škodě než k prospěchu.
shromažďujete
– je tady použito slovo sunerchomai
– sejít se, shromáždit se. Pavel korintským křesťanům tvrdě sdělil, že
jejich shromažďování tak, jak je praktikují, je spíše ke škodě než
k prospěchu. Je jasné, že považoval shromáždění církevní obce
k večeři Páně za důležité pro vnitřní růst společenství církve. Ale podle
jeho názoru shromažďování korintské církve společenství nejen neprohlubovala,
ale narušovala.
V církevní
obci panovaly stejné poměry jako v celé tehdejší korintské společnosti.
Mezi jednotlivými korintskými křesťany byly sociální a majetkové rozdíly, které
byly přenášeny do shromáždění obce k večeři Páně. To v obci vytvářelo
napětí. Pavel uznával nutnost respektovat společenské poměry, ale chtěl, aby
při shromáždění k večeři Páně byly rozdíly v postavení jednotlivých
členů církevní obce odloženy stranou, protože spojení jednotlivých křesťanů s
Kristem a jejich spojení spolu navzájem v Kristu zakládalo novou
skutečnost, jejímž výrazným vyjádřením byla právě večeře Páně.
Pavel se tu tak
domáhal něčeho, co zásadně přesahovalo zvyklosti tehdejší společnosti. Jak
napsal v 1 Kor 12,13: Neboť my všichni, ať
Židé či Řekové, ať otroci či svobodní, byli jsme jedním Duchem pokřtěni
v jedno tělo a všichni jsme byli napojeni týmž Duchem. Už od
začátku listu ukazoval, že společenství církve je založeno na vyvolení od Boha,
a to nezávisle na sociálním postavení vyvolených. Tuto skutečnost stavěl korintským
křesťanům před oči a chtěl, aby jednota křesťanského společenství byla
respektována vždy, když jde o vnitřní život církevní obce.
18 Předně slyším, že
jsou mezi vámi roztržky, když se v církvi shromažďujete, a jsem nakloněn tomu
věřit.
slyším,
že jsou mezi vámi roztržky – je použito slovo schizma – rozdělení,
rozkol, rozpor. O nepořádcích při bohoslužbách v korintské církvi se
Pavel možná dozvěděl z onoho listu pocházejícího z domu paní Chloé. Nebo byl informován z nějakého dalšího zdroje.
A tak slyšel o roztržkách,
které vznikaly i při shromážděních obce k večeři Páně.
19 Neboť musí mezi
vámi být i různé skupiny, aby se ukázalo, kdo z vás se osvědčí.
musí
mezi vámi být i různé skupiny – tady Pavel použil slovo hairesis – volba, názor,
ale také přeneseně neshoda vyplývající z
rozdílnosti názorů a cílů. V řeckém originále jde tedy o názorové
neshody mezi různými skupinami korintské církevní obce.
aby se
ukázalo, kdo z vás se osvědčí – dokimoi phaneroi genōntai
en hymin – prověření ukázat by se měli
mezi vámi. Bylo zřejmé, že se v tak různorodém společenství, jakým
byla korintská církevní obec, nelze vyhnout názorovým neshodám. A toto štěpení mělo
podle Pavla ukázat, kdo je v obci tím prověřeným, kdo je
věrný Kristu, kdo je spolehlivý, kdo se osvědčí i
v obtížných situacích.
20 Když vy se však
shromažďujete, není to už společenství večeře Páně: 21 každý se dá hned do své
večeře, a jeden má hlad, druhý se opije.
Shromáždění
korintské církevní obce k večeři Páně se patrně konala v neděli pozdě
odpoledne nebo večer v soukromých domech majetných členů obce. Program
těchto shromáždění zahrnoval i hostinu, při které shromáždění lidé jedli
pokrmy, které si přinesli.
Ve 21. verši je
použita spojka gar používaná mimo jiné k
vyjádření příčiny nebo vysvětlení předchozího tvrzení. Tady konkrétně Pavlova
prohlášení: není to už společenství večeře Páně. A pak jsou
uvedeny příčiny této skutečnosti.
(neboť)
každý se dá hned do své večeře – doslova: každý totiž tu
vlastní večeři si bere nejprve. Někteří členové obce si k hostině
přinášeli své jídlo a na prvním místě se pustili do jeho konzumace, a to na
očích celému shromáždění.
(neboť)
jeden má hlad – mezi korintskými křesťany byli i chudí dělníci, a
také otroci. Ti do shromáždění přicházeli po své práci, a tak měli hlad. Přišli
pozdě a nic si k jídlu nepřinesli, takže z hostiny měli jen málo,
nebo nic. Pavel kritizoval hostinu při shromážděních korintské církevní obce,
protože vytvářela napětí a rozdělení společenství, takže to nebylo už
společenství večeře Páně.
(neboť)
druhý se opije – bohatí účastníci shromáždění církve si tedy
neužívali jen jídla, ale v přemíře i hojnosti vína, které si přinesli.
Že se
sociální rozštěpení církevního společenství při shromážděních obce netýkalo jen
korintské církve, je vidět z listu Jakubova připisovanému představenému
církevní obce v Jeruzalémě: Do vašeho shromáždění přijde třeba muž se
zlatým prstenem a v nádherném oděvu. Přijde také chudák
v ošumělých šatech. A vy věnujete svou pozornost tomu
v nádherném oděvu a řeknete mu: „Posaď se na tomto čestném místě,“
kdežto chudému řeknete: „Ty postůj tamhle, nebo si sedni tady na zem“ (Jk 2,2-4).
22 Což nemáte své
domácnosti, kde byste jedli a pili? Či snad pohrdáte církví Boží a chcete
zahanbit ty, kteří nic nemají? Co vám mám říci? Mám vás snad pochválit? Za to
vás nechválím!
Z prvních
dvou Pavlových otázek plyne, že v korintské církevní obci jsou lidé bohatí,
kteří mají své domy, kde pořádají hostiny, jak to bylo v antice obvyklé. Ale byli
v ní i lidé, kteří nic neměli, a tak si nemohli ke
společné hostině přinášet jídlo a víno tak, jak to dělali ti bohatší. A Pavel
napsal křesťanům do Korintu: Vy se shromažďujete
spíše ke škodě než k prospěchu (1 Kor 11,17).
Shromáždění církevní obce měla sjednocovat a posilovat křesťanské společenství,
ale ve skutečnosti vztahy v korintské obci tato shromáždění narušovala,
protože chudí bratři a sestry byli ponižováni a pohrdáni.
Pavel
v následujících verších 23b-26 citoval starou tradici večeře Páně. Chtěl
tak svým čtenářům ukázat skutečný smysl a obsah večeře Páně. Máme tu uvedenu
tradici večeře Páně, jak byla slavena v Antiochii. Antiochijská tradice
je zachycena i v Lk 22,19-20. Tato tradice stejně
jako tradice jeruzalémská (Mt 26,26-28; Mk 14,22-24) se odvolává na Poslední Ježíšovu večeři.
23 Já jsem přijal od
Pána, co jsem vám také odevzdal: Pán Ježíš v tu noc, kdy byl zrazen,
vzal chléb,
přijal
od Pána – ego gar parelabon
apo tou Kyriou – neboť já přijal od Pána. Je
opět použita spojka gar vyjadřující, že jde
o vysvětlení důvodu, proč Pavel nemohl chválit korintské křesťany. Jejich
chování bylo hrubým znevážením obřadu, který ustanovil sám Pán Ježíš. A Pavel napsal,
že to, co on tady církevní obci připomíná, přijal od Pána (apo
tou Kyriou). Neodkazoval se na
historického Ježíše, ale na vzkříšeného Pána. (V 1 Kor 9,1 řečnickou otázkou zdůraznil své setkání s Pánem po jeho
zmrtvýchvstání, takže mohl svědčit na základě svého vlastního poznání stejně
jako ostatní apoštolové.) Pavel tak pro korintskou
církevní obec reprezentoval Pána.
Pán
Ježíš v tu noc – tento odkaz na Ježíšovu Poslední večeři měl být
důležitým impulzem pro obec, aby změnila své jednání.
24 vzdal díky, lámal
jej a řekl: „Toto jest mé tělo, které se za vás vydává; to čiňte na mou
památku.“
Ježíš
při své poslední večeři s apoštoly navazoval na symbolické úkony paschální
večeře slavené v židovských rodinách, kde hospodář lámal chléb a
rozděloval spolustolovníkům a na konci hostiny pronášel díkůvzdání nad kalichem
s vínem, z kterého pak všichni pili.
A právě při
lámání chleba pronesl Ježíš slova:
Toto
jest mé tělo, které se za vás vydává – Touto mou estin to
sōma to hyper hymōn – Toto moje jest tělo
za vás – slova za vás znamenají Ježíšovu vydanost,
s níž podstoupil smrt. Ta byla posledním důsledkem jeho plného
odevzdání se do vůle Boží, posledním důsledkem
toho, že se vydal za nás.
Tradice
večeře Páně viděla Ježíšovu smrt ve spojení s jeho vzkříšením: Pán je ten,
který v poslušnosti podstoupil i smrt, a to smrt na kříži. Proto ho Bůh
vyvýšil nade vše a dal mu jméno nad každé jméno (Fp
2,8-9).
25 Stejně vzal po
večeři i kalich a řekl: „Tento kalich je nová smlouva, zpečetěná mou krví; to
čiňte, kdykoli budete píti, na mou památku.“
Tento
kalich je nová smlouva, zpečetěná mou krví – Toúto to potérion hé kainé
diathéké estin en tó emó haimati
– Tento kalich nové smlouvy je založen na mé krvi. Při poslední
večeři tato slova nad kalichem vína pronesl Ježíš. Ta slova přijal od Pána Pavel
a korintské církevní obci odevzdal.
Tělem a
krví se v semitském vyjadřování rozuměl celý člověk se všemi
svými aspekty. Je to Pán, vzkříšený a oslavený Kristus, kdo se dává v chlebu
a vínu, a to ve svém oslaveném lidství i ve svém věčném božství. Účastníci
večeře Páně se stávali spolustolovníky Pána, který se jim dával.
Jak Pavel,
tak evangelista Lukáš používají o kalichu vína slova nová smlouva.
Ježíšova oběť, jeho prolitá krev je základem této nové smlouvy Boha
s lidmi, nového a definitivního společenství člověka s Bohem. Tak
je v Kristově církvi naplněno Jeremiášovo prorocké slovo: Toto je
smlouva, kterou uzavřu s domem izraelským po oněch dnech, je výrok
Hospodinův: Svůj zákon jim dám do nitra, vepíši jim jej do srdce. Budu jim
Bohem a oni budou mým lidem. ... Odpustím jim jejich nepravost
a jejich hřích už nebudu připomínat (Jr
31,31-34).
26 Kdykoli tedy jíte
tento chléb a pijete tento kalich, zvěstujete smrt Páně, dokud on nepřijde.
Pavel
k textu obřadu večeře Páně připojil svůj výklad tajemství bezmoci
ukřižovaného Ježíše, v němž se zjevuje moc Boží. Korintským křesťanům zdůraznil,
že večeře Páně je zvěstováním smrti Páně, dokud on nepřijde.
Tedy čas naplnění života v Kristu je teprve v budoucnosti, až Pán
znovu přijde.
dokud
on nepřijde – to není jen časové ohraničení, protože až přijde Pán,
bude viditelný a zjevný všem. Večeře Páně zvěstuje Ježíšovu smrt, ale současně hlásá
jeho vzkříšení a budoucí příchod ve slávě.
Z Pavlových
slov o slavení večeře Páně jsme se nedozvěděli nic o tom, kdo předsedal obřadu
večeře Páně, kdo vyslovil ta slova: Toto jest mé tělo, které se za vás
vydává; to čiňte na mou památku. Je možné, že slavení večeře Páně předsedal
někdo pověřený řízením obce, nebo pán domu, ve kterém se konalo
shromáždění obce, tedy podobně jako hospodář při židovské paschální večeři. Korintská
církevní obec byla obcí postavenou na charismatech, darech milosti, kterými byli obdařeni členové obce. I řízení
obce označil Pavel za charisma (viz 1 Kor 12,28).
Pavel se na
konci 11. kapitoly vrátil k poměrům při večeři Páně v Korintu. Když uvedl tradici slavení večeře Páně a zdůraznil,
že jde o skutečné spojení všech účastníků večeře Páně s Kristem.
27 Kdo by tedy jedl
tento chléb a pil kalich Páně nehodně, proviní se proti tělu a krvi Páně.
Kdo by
tedy – hoste hos an
– proto (ten), kdo by – Pavlovým záměrem je napravit
nesprávný způsob slavení večeře Páně, o kterém napsal v 11,20: Když vy
se však shromažďujete, není to už společenství večeře Páně... Ve verších
23-25 ukázal pravou povahu večeře Páně a tady uvedl, jaké důsledky má to, když
se tohoto slavení někdo zúčastní nesprávným způsobem: proviní se proti
tělu a krvi Páně.
nehodně
– nejde o nějakou osobní nehodnost člověka, nejde o osobní způsobilost. Použité
slovo anaxiōs tady znamená nevhodným
způsobem, tedy způsobem nevhodným pro to, co bylo ustanoveno Ježíšem,
jak to Pavel vyjádřil slovy: Protože je jeden chléb, jsme my mnozí jedno
tělo (1 Kor 10,17) ve společenství církve
Kristovy.
28 Nechť každý sám
sebe zkoumá, než tento chléb jí a z tohoto kalicha pije.
zkoumá –
také tento příkaz zkoumat (dokimazetōt)
sebe sama nesměřuje k zamýšlení se nad vlastní mravní kvalitou obecně, ale
týká se konkrétně vztahů ve společenství církevní obce. Při večeři Páně
zazní Ježíšova slova: Toto jest mé tělo, které se za vás vydává. Ježíš se vydal také za každého korintského
křesťana. Proto jednat při večeři
Páně s přítomnými bratry a sestrami nesolidárně odporuje smyslu
Ježíšovy vydanosti. Vůči sobě navzájem měli být korintští
křesťané solidární, plni vzájemné lásky, ohleduplnosti a povzbuzení.
Je ovšem třeba
mít na mysli, že členy korintské církevní obce byli často lidé na křesťanství nedávno
obrácení, jejichž víra byla dosud nezralá. Korintští křesťané žili
v rozdílných prostředích, každý z nich měl svůj způsob myšlení, své
osobní zkušenosti, a také své nároky a potřeby. K budování společenství církve
měla těmto křesťanům obráceným ze židovství nebo z pohanských náboženství,
boháčům i otrokům přispět shromáždění k slavení večeře Páně. A proto Pavel
apeluje na svědomí každého z členů korintské církevní obce, aby při
slavení večeře Páně byli navzájem solidární a ohleduplní. Vždyť večeře Páně jim
připomínala Ježíšovu oběť (kdykoli tedy jíte tento chléb a pijete tento
kalich, zvěstujete smrt Páně) a ukazovala na Kristův druhý příchod (dokud
on nepřijde – 1 Kor 11,26).
29 Kdo jí a pije a
nerozpoznává, že jde o tělo Páně, jí a pije sám sobě odsouzení.
nerozpoznává,
že jde o tělo Páně – mē diakrinōn
to soma – nerozlišuje toto tělo. Možná někteří
korintští křesťané nerozlišovali večeři Páně od obyčejných
hostin, které připravovali ve svých domech. Připomeňme si Pavlova slova:
A není chléb, který lámeme, účastí na těle Kristově? Protože je jeden
chléb, jsme my mnozí jedno tělo (1
Kor 10,16-17). Církevní obec je tím jedním
tělem, tělem Páně. Kdo ve společenství církve nerozpoznává, že jde
o tělo Páně, kdo pohrdá církví Boží a chce zahanbit své chudé bratry a
sestry (srov. 1 Kor 11,22), působí sám sobě
odsouzení.
30 Proto je mezi vámi tolik slabých a
nemocných a mnozí umírají.
Pavel v této
části listu ukazoval na zásadní konflikt způsobu jednání při shromáždění
korintských křesťanů s Ježíšovými slovy ustanovení večeře Páně. Nešvary
při večeři Páně mají za důsledek oslabení a onemocnění církevní obce i jednotlivých
údů tohoto těla Páně.
31 Kdybychom soudili
sami sebe, nebyli bychom souzeni.
V tomto
verši se i Pavel sám připojil ke korintským křesťanům, když použitím 1. osoby
množného čísla vyzval sebe i korintskou církevní obec ke kritickému zpytování a
souzení sebe a svého chování. Když budou
vyvozeny odpovídající důsledky, je podle Pavlových slov možno uniknout Božímu
soudu.
32 Když nás však
soudí Pán, je to k naší nápravě, abychom nebyli odsouzeni spolu se světem.
Pánův
soud přítomný v tomto čase má křesťany vést k zamyšlení a změně
smýšlení (obrácení), aby mohli uniknout definitivnímu soudu Božímu nad světem. Apoštol
Pavel byl pro korintské křesťany prostředníkem Krista, a tak slova napomenutí a
varování měla sloužit k jejich obrácení, aby večeře Páně slavená v Korintu skutečně
sloužila k vnitřnímu růstu společenství
církevní obce.
33 A tak, bratří moji, když se
shromažďujete k společnému stolu, čekejte jeden na druhého. 34 Kdo
má hlad, ať se nají doma, abyste se neshromažďovali k odsouzení. Ostatní věci
zařídím, až přijdu.
Pavel v těchto
posledních verších 11. kapitoly stanovil několik pravidel, která měla zajistit,
aby se zabránilo nejvážnějším nešvarům při večeři Páně.
Jak jsme
četli v 11,20-21, bohatí členové církevní obce si do shromáždění církevní
obce přinášeli jídlo a víno a hojně si obojího užívali. Naproti tomu chudí
otroci a dělníci přicházeli až potom, kdy skončili svou práci, a tak ze
společné hostiny už nic neměli a sami si nic nepřinesli. Zůstali hladoví. Proto
Pavel korintské křesťany vyzývá:
čekejte
jeden na druhého – mají čekat, až se všichni shromáždí před společným
jídlem a teprve pak s jídlem začít.
ať se
nají doma – tato výzva patřila bohatým členům církevní obce. Mají
se doma najíst tak, aby mohli ve shromáždění k večeři Páně vyčkat, až se ke společnému
stolu sejde celé společenství.
až
přijdu – nakonec Pavel ohlásil svou návštěvu, při níž zřejmě chtěl zavést
další pravidla pro shromáždění k večeři Páně.