Komentářové poznámky
Jaroslav Schrötter, 20.5. 2025
— Vzkříšení Krista a vzkříšení křesťanů
Apoštol Pavel v 15. kapitole svého listu do
Korintu reagoval na názor skupiny korintských křesťanů, kteří popírali
vzkříšení mrtvých. Tím tato skupina zpochybňovala jeden ze základů křesťanské
víry. Pavel však nepožadoval, aby ti, kdo popírali vzkříšení mrtvých, byli
vyloučeni z církve, ale pokoušel se přesvědčit je argumenty. Je
tady vidět Pavlova touha budovat církev, rozšiřovat ji a sjednocovat
přesvědčováním.
Ve verších 15,1-11 se Pavel zabýval tím, co
je základem hlásání apoštolů: Ježíš vstal z mrtvých.
1 Chci
vám připomenout, bratří, evangelium, které jsem vám zvěstoval, které jste
přijali, které je základem, na němž stojíte,
Tady Pavel tedy neodpovídal na nějakou otázku nebo
problém korintských křesťanů, ale napsal jim s velkou naléhavostí na téma
vzkříšení mrtvých.
bratří – adelphoi – v Novém zákoně slovo adelphos
přesahuje biologické vztahy a označuje duchovní příbuzenství v rámci křesťanské
komunity. Raná křesťanská komunita přijala tento termín, aby zdůraznila jednotu
a rovnost mezi věřícími přesahující etnické a sociální hranice.
Chci vám připomenout evangelium, které jsem
vám zvěstoval – doslova: odhaluji (ohlašuji)
vám evangelium, které jsem hlásal vám. Pavel chtěl korintské
církevní obci znovu a do hloubky odhalit evangelium, které jim už dříve zvěstoval
a které přijali.
(evangelium) je základem, na němž
stojíte – (euangelion) in hō kai hestēkate – (evangelium),
na němž stojíte svou vírou. Použité sloveso histémi – stát,
postavit, ustavit, umístit v Novém zákoně také znamená stát pevně
ve víře, být neochvějný ve své víře. A to je i smysl Pavlových slov,
jimiž povzbuzoval korintské křesťany, aby se ve své víře nenechali zviklat
těmi, kdo popírali vzkříšení mrtvých.
2 a skrze
něž docházíte spásy, držíte-li se ho tak, jak jsem vám je zvěstoval – vždyť
jste přece neuvěřili nadarmo.
skrze něž docházíte spásy – doslova: čímž jste také
spaseni (zachráněni, jste v bezpečí). Toto sdělení zahrnuje
osvobození od hříchu a trestu. A Pavel pokračoval:
držíte-li se ho tak, jak jsem vám je
zvěstoval – pokud se budete držet slov, jimiž jsem vám hlásal
evangelium. To znamená, že jejich spása je již zahájena a bude
dokončena, pokud budou i dále žít ve víře v evangelium, které jim on
hlásal.
vždyť jste přece neuvěřili nadarmo – doslova: pokud se držíte
pevně, ledaže ne, a (pak) nadarmo (marně, bezdůvodně)
věříte. Jistá radikální entusiastická skupina korintských
křesťanů totiž nevěřila ve zmrtvýchvstání. (Enthúsios – naplněný
božským – ve starém Řecku znamenalo stav člověka, do něhož
vstoupilo božstvo.) Členové této skupiny korintských křesťanů se
odvolávali na svá zjevení Krista a odmítali jakékoli lidské autority, protože
se domnívali, že sami mají vyšší poznání (gnose) a vhled do tajemství
spásy. Členové této entusiastické skupiny, někdy se označují jako korintští
gnostici, zřejmě zmrtvýchvstání posouvali pouze do roviny duchovní
(podobně jako pozdější křesťanská gnose). Znamenalo pro ně nepomíjejícnost,
kterou má Kristus – Logos. Ve vzkříšení těla nevěřili.
Celá 15. kapitola je věnována tomuto tématu. Pavel
se snažil vysvětlit, co zmrtvýchvstání znamená a v čem je náhled entusiastické
skupiny Korinťanů mylný.
3a Odevzdal
jsem vám především, co jsem sám přijal,
co jsem sám přijal – Pavel označil
text veršů 3b-5 za součást té církevní tradice, kterou předal Korinťanům. Tato
křesťanská tradice nepocházela od Pavla, i on sám ji přijal. Jedná se o velmi
starou a pevně formulovanou tradici, která možná vznikla už v jeruzalémské
prvotní církvi. Pavel ji poznal a přijal v damašské církevní obci.
Jde o nejstarší nám známé křesťanské vyznání víry, které se označuje slovy formule
víry. Staví vedle sebe čtyři rozhodující výpovědi o Kristu. Ty
jsou v originále odděleny paralelní spojkou kai – a.
(Ekumenický překlad třetí výpověď odděluje středníkem a čtvrtou čárkou, ale
v řečtině je vždy použito kai.)
3b že
Kristus zemřel za naše hříchy podle Písem 4 a byl pohřben; byl vzkříšen
třetího dne podle Písem, 5 ukázal se Petrovi, potom Dvanácti.
Kristus – vzhledem k odkazu na
Písmo je tady slovo Christos mesiášským
titulem (Pomazaný – Mesiáš), nikoli Ježíšovým jménem (jak je užito
například v Jan 4,25: zvaný Kristus).
Kristus zemřel za naše hříchy – myšlenka
zástupného utrpení za naše hříchy odpovídá smyslu slov za
vás, která jsou obsažena v ustanovení večeře Páně (1 Kor 11,24: Toto
jest mé tělo, které se za vás vydává).
podle Písem – odkaz na naplnění
Písem v souvislosti s Ježíšovým utrpením a smrtí je
v textech Nového zákona časté. Tak totiž raná církev vysvětlovala trýznivé
tajemství smrti Mesiáše. Šlo o to ukázat, že Ježíšova smrt byla zahrnuta do
Božího plánu spásy, a také do předpovědí obsažených v Písmech Starého zákona.
Především jde o text čtvrtého zpěvu Služebníka Hospodinova (Iz
52,13-53,12). V něm viděla prvotní církev předpověď Kristova utrpení. Kdo byl
původně ten trpící Služebník v Izajášově proroctví, je předmětem diskusí,
ale je zřejmé, že Ježíš poslání Služebníka Hospodinova přijal za své poslání
a naplnil je.
(Zpěvy Služebníka Jahve jsou už v Iz 42,1-7 a
49,1-6, ale o trpícím Služebníku mluví až třetí zpěv uvedený v Iz 50,4-9: Nastavuji
záda těm, kteří mě bijí, a své líce těm, kdo rvou mé vousy, neukrývám svou tvář
před potupami a popliváním (Iz 50,6). A pak v Iz 53,4-6 se píše o
utrpení za hříchy druhých: Byly to však naše nemoci, jež nesl,
naše bolesti na sebe vzal, ale domnívali jsme se, že je raněn, ubit od Boha
a pokořen. Jenže on byl proklán pro naši nevěrnost, zmučen pro naši
nepravost. Trestání snášel pro náš pokoj, jeho jizvami jsme uzdraveni. Všichni
jsme bloudili jako ovce, každý z nás se dal svou cestou, jej však Hospodin
postihl pro nepravost nás všech.)
a byl pohřben – pohřeb je
potvrzením Ježíšovy smrti. Za touto formulací zřejmě stojí i potvrzení
totožnosti Ukřižovaného, který byl do hrobu uložen, a Vzkříšeného, po němž
zůstal hrob prázdný.
byl vzkříšen – je použito řecké
sloveso egeiró – pozvednout, probudit. V Novém zákoně se používá
k popisu fyzického i duchovního probuzení. To zahrnuje i probuzení ze
smrti. Použití egeiró v souvislosti s Ježíšovým vzkříšením
potvrzovalo křesťanskou víru ve vzkříšení jeho těla. Tady je použito
pasivum (egēgertai – byl
vzkříšen), což ukazuje na jednání Boha, který překovává moc smrti a dává
život. Vzkříšení Ježíše však není jako vzkříšení Lazara, tedy návrat do
pozemského života v čase. Ježíš vstupuje se svým vzkříšeným lidstvím do
Boží věčnosti. Setkávání vzkříšeného Krista s lidmi jsou zjevením jeho
oslaveného těla, zpřítomněním vzkříšeného Krista v čase a prostoru. (A tak
přichází zavřenými dveřmi a lidé ho podle vzhledu nepoznávají.)
třetího dne podle Písem – je tady
snad narážka na Oz 6,2: Po dvou dnech nám vrátí život, třetího dne nám dá
povstat a my před ním budeme žít. Je skutečností, že třetí den je ve
Starém zákoně dobou Božího zásahu. (Například v Ex 19,11 se píše: a ať jsou
připraveni na třetí den, neboť třetího dne sestoupí Hospodin před zraky všeho
lidu na horu Sínaj.)
ukázal se Petrovi, potom Dvanácti –
čtvrtý výrok tohoto vyznání víry uvádí svědky Kristova zjevení. Neargumentuje
tedy prázdným hrobem, ale zjeveními Vzkříšeného. Na prvním místě je jako
svědek Ježíšova vzkříšení uveden Képhas – Petr. Je tu nazván svým
aramejským jménem. Následuje zjevení, jehož svědky jsou Dōdeka – Dvanáct, tedy
představitelé nového Božího lidu. (To je nejstarší použití slova Dōdeka pro sbor apoštolů
v Novém zákoně.) Slovo Dōdeka –
Dvanáct je použito jako jméno skupiny apoštolů, takže jeho použití
neodporovalo tomu, že byli už bez Jidáše, a bylo jich tedy jen jedenáct.
6 Poté
se ukázal více než pěti stům bratří najednou; většina z nich je posud na
živu, někteří však již zesnuli.
Tento verš už není součástí starého křesťanského
vyznání víry citovaného v předešlých verších. V 6. verši Pavel výčet
svědků zjevení vzkříšeného Krista rozšířil o více než pět set bratří,
kterým se ukázal najednou, což převzal z další církevní tradice.
Tím chtěl korintským křesťanům zdůraznit, že víra ve vzkříšení Ježíšova těla je
opřena o svědectví mnoha křesťanů a většina z nich je posud na živu:
Část těchto svědků v době kolem roku 54 dosud žila, a tak mohli své
svědectví znovu potvrdit.
7 Pak
se ukázal Jakubovi, potom všem apoštolům.
Jakub – tím jménem je tady označen
Jakub, bratr Páně. Někdy po roce 36 tento Jakub nahradil Petra v čele
jeruzalémské církevní obce. Pavel ho označil za prvního ze tří sloupů církve: Jakub
a Petr a Jan, kteří byli uznáváni za sloupy církve (Gal 1,9).
všem apoštolům – zde musí být míněna
širší skupina lidí než Dvanáct, kteří jsou zmíněni už v 15,5. Pavel
měl zřejmě na mysli širší skupinu křesťanů, kteří byli s Ježíšem spojeni
v době jeho pozemského života. O této skupině se píše ve Sk 1,21-22 a
z ní byl také vybrán apoštol Matěj: jeden z těch mužů, kteří s námi chodili po celý čas, kdy Pán Ježíš byl mezi námi, od křtu Janova až
do dne, kdy byl od nás vzat ...
Ve verších 8-11 Pavel uvedl i svůj vlastní
zážitek, když se mu kolem roku 33 u Damašku zjevil vzkříšený Ježíš. Tato
událost je popsána ve Sk 9,3-6 a sám Pavel o svém setkání s Kristem napsal
nejen tady, ale také v Gal 1,12-16.
8 Naposledy
ze všech se jako nedochůdčeti ukázal i mně.
Těmito slovy Pavel projevil svou pokoru, ale také
vznesl svůj nárok, že je svědkem Ježíšova vzkříšení. Tento svůj nárok
hájil v 1 Kor 9,1 otázkou: Neviděl jsem Ježíše, našeho Pána? Což
byla otázka, která připouštěla jen kladnou odpověď. Tady konstatuje, že je
poslední ze svědků Kristova vzkříšení, ale je svědkem věrohodným.
9 Vždyť
já jsem nejmenší z apoštolů a nejsem ani hoden jména apoštol, protože
jsem pronásledoval církev Boží.
Setkání se vzkříšeným u Damašku bylo rozhodujícím
obratem v Pavlově životě, který změnil pronásledovatele církve na Kristova
apoštola. V listě Galaťanům o tom Pavel napsal: Ale ten, který mě
vyvolil už v těle mé matky a povolal mě svou milostí, rozhodl se
zjeviti mně svého Syna, abych radostnou zvěst o něm nesl všem národům
(Gal 1,16). A Pavel přijal Boží povolání, překonával mnohé obtíže a
procestoval polovinu tehdejšího známého světa, aby šířil radostnou zvěst Ježíše
Krista.
10 Milostí
Boží jsem to, co jsem, a milost, kterou mi prokázal, nebyla nadarmo; více
než oni všichni jsem se napracoval – nikoli já, nýbrž milost Boží, která byla
se mnou.
více než oni všichni jsem se napracoval –
doslova: mnohem více než oni všichni jsem se lopotil (těžce namáhal)
– tato slova jsou reakcí na skutečnost, že Pavel v církvi nebyl všemi
přijímaný jako apoštol. Možná, že výraz nedochůdče – ektrōma (nedonošené dítě) pocházel z
argumentace těch, kdo ho jako apoštola neuznávali. I někteří členové církve
v Korintu se na Pavla dívali jako na toho, kdo není skutečným apoštolem
(viz poznámka k 1 Kor 9,2), protože nechodil s Ježíšem po Galileji.
11 Ať
už tedy já, nebo oni – tak zvěstujeme a tak jste uvěřili.
Vzkříšení Ježíše Krista ze smrti je podstatným
obsahem hlásání nejen Pavla, ale všech svědků, kterým se Kristus zjevil. Také
korintští křesťané víru v Kristovo vzkříšení přijali.
Ve verších 15,12-19 Pavel popisuje důsledky
popírání vzkříšení mrtvých.
12 Když
se tedy zvěstuje o Kristu, že byl vzkříšen, jak mohou někteří mezi vámi
říkat, že není zmrtvýchvstání?
není zmrtvýchvstání – anastasis nekrōn ouk estin – doslova: vstání
z mrtvých neexistuje. Pro termín anastasis ekumenický překlad
v 15. kapitole uvádí slovo zmrtvýchvstání. To se v teologii
používá pro vyjádření skutečnosti, že Ježíš vstal z mrtvých svou
vlastní mocí. (Například první nicejský koncil (325) ve vyznání víry uvádí: anastánta
té tríté héméra – vstal z mrtvých třetího dne.) Ale v 1 Kor Pavel
k hledisku pasivního nebo aktivního vstání z mrtvých nepřihlížel.
Termín anastasis používal k popisu jak vzkříšení Ježíše Krista, tak
budoucího vzkříšení věřících. Současně se i o Kristu mnohde píše: egēgertai – byl
vzkříšen.
někteří mezi vámi – Pavel měl na
mysli tu entusiastickou (domněle božským duchem naplněnou)
skupinu křesťanů z Korintu označovanou korintští gnostici.
Ti popírali vzkříšení mrtvých. Odvolávali se na gnostickou tradici o
zjeveném poznání (gnósis) pravé podstaty božského a Boha. Toto
poznání bylo Božím poslem odhaleno určité skupině vyvolených, kterým dávalo
možnost, aby se osvobodili ze zajetí ve světě hmoty a vystoupili k Bohu.
Duše existující podle nich ještě před svým narozením pak smrtí těla nezanikla, nýbrž unikla ze „žaláře těla“. Proto
gnostici žili v askesi nepřátelské tělu. Některé prvky gnostického učení
si i po svém křtu zachovali i takzvaní korintští gnostici. Ti pohrdali
tělem a nevěřili v tělesné zmrtvýchvstání. To Pavla vedlo
k nutnosti ujasnit korintským křesťanům učení o Ježíšově vzkříšení.
A Ježíšovo vzkříšení jim předložit jako znamení pro naději křesťanů na
jejich budoucí vzkříšení.
(Historická poznámka: řecká filosofie té doby i gnosticismus měly za to, že lidská duše existuje ještě před svým narozením a dále i po smrti těla; Origen (185-253 n.l.) se tímto pojetím nechal svést, ovšem další z prvních křesťanských učitelů tuto víru korigovali: a) Nesmrtelnost duše byla odmítnuta na základě učení o stvoření (Bůh stvořil vše, a nic z toho neexistovalo předtím) a učení o pádu (hřích a smrtelnost člověka nejsou následkem předhistorického pádu duše a jejího uvěznění v těle, ale jsou následkem první lidské neposlušnosti na zemi). b) Irenej (140-202 n.l.) napadl filosofickou představu nesmrtelné duše obdařené rozumem a zpochybnil pojetí, že duše sama má přirozeně nesmrtelnost mimo jakékoli jednání Boha: Duše sama není životem, ale má účast na životě, který jí dal Bůh. Jen zásahem Boha může duše dostat schopnost vytrvat věčně -- ztratí tuto účast na životě, jestliže Bůh si nebude přát, aby žila. Tedy filosofické učení o nesmrtelnosti duše bylo nahrazeno křesťanským učením o vzkříšení duše i těla. Viz Pelican 1975: Emergence of Catholic Tradition 100-600, kapit. 1: Vztah křesťanství s židovstvím a řeckým světem)
13 Není-li
zmrtvýchvstání, pak nebyl vzkříšen ani Kristus.
Není-li zmrtvýchvstání – ei de
anastasis úk estin– Pavel ukázal na zásadní důsledek mylného učení těch, kdo
popírali zmrtvýchvstání. Pak totiž nemohl být vzkříšen ani Kristus.
Dále následují dva výčty toho, co by znamenalo,
že Kristus nebyl vzkříšen. První z těchto výčtů je ve verších 14-15,
druhý ve verších 17-18.
14 A jestliže
Kristus nebyl vzkříšen, pak je naše zvěst klamná, a klamná je
i vaše víra, 15 a my jsme odhaleni jako lživí svědkové
o Bohu: dosvědčili jsme, že Bůh vzkřísil Krista, ale on jej nevzkřísil,
není-li vzkříšení z mrtvých.
naše zvěst klamná, a klamná je
i vaše víra – o křesťanském kerygmatu i o křesťanské víře je
použito stejné přídavné jméno kenos – prázdný, marný, bez pravdy nebo účinku.
(Používá se k popisu něčeho, co je prázdné, co je bez účelu, co neobsahuje
pravdu.) Apoštolové hlásali zmrtvýchvstalého Krista, a křesťané
věřili ve zmrtvýchvstalého Krista. Ale pokud by nebylo zmrtvýchvstání,
pak by Kristus nevstal z mrtvých. A tak by hlásání apoštolů a víra
křesťanů byly založeny na klamu, a byly by tedy prázdné, marné, bez pravdy.
jsme odhaleni jako lživí svědkové –
je použito slovo pseudomartyres –
lháři, falešní svědci, které označuje podvodníky a ty, kdo neříkají pravdu.
V řecko-římském světě byla pravdomluvnost ceněnou ctností a v židovském
prostředí byla pravda hluboce spojena s podstatou Boha. Být lhářem
nebylo jen sociálním selháním, ale také duchovním selháním. Pavel použitím
slova pseudomartyres říká,
že by apoštolové nebyli jen pomýlenými svědky, ale svědčili by o tom, o čem
by věděli, že je nepravdivé, že by tedy museli být považováni za podvodníky.
není-li vzkříšení z mrtvých – eiper ara nekroi úk egeirontai – doslova jestliže
tedy mrtví nejsou vzkříšeni. Je tu sloveso egeiró – pozvednout, probudit,
jehož použití v souvislosti se vzkříšením z mrtvých zdůrazňovalo víru
ve vzkříšení těla.
16 Neboť
není-li vzkříšení z mrtvých, nebyl vzkříšen ani Kristus. 17 Nebyl-li
však Kristus vzkříšen, je vaše víra marná, ještě jste ve svých hříších,
18 a jsou ztraceni i ti, kteří zesnuli v Kristu.
Tento verš je opakováním verše 13. a ve verších
17-18 je druhý výčet toho, co by znamenalo, že Kristus nebyl vzkříšen.
je vaše víra marná – je použito
slovo mataios – marný, bezcenný. Marná víra postrádá účel a
hodnotu.
jste ve svých hříších – křesťané
jsou stále otroky hříchu. Neboť jestliže Kristus nevstal z mrtvých, pak ani ke
smíření s Bohem a ospravedlnění nedošlo.
jsou ztraceni i ti, kteří zesnuli
v Kristu – ani zemřelí křesťané nemohou získat smíření
s Bohem. A tak by smrt dosáhla definitivního vítězství.
19 Máme-li
naději v Kristu jen pro tento život, jsme nejubožejší ze všech lidí!
Ve verši 19 pak Pavel shrnul: Naděje, která se
opírá výhradně o pozemský život, je naděje ubohá, protože nesahá za hranice
smrti. A křesťané jsou na tom hůř než ostatní lidé, protože svou důvěrou
evangeliu podléhají marné iluzi a jejich konec bude o to trpčí.
Ve verších 15,20-28 Pavel ukázal na cíl života
církve i cíl každého křesťana: Bůh všechno ve všem.
20 Avšak
Kristus byl vzkříšen jako první z těch, kdo zesnuli.
Od hypotetických výroků ve verších 12-19 se Pavel
obrátil zpět ke své pevné naději, kterou přináší víra ve vzkříšení.
Kristus byl vzkříšen – Pavel tu předložil neotřesitelnou
pravdu a základ své víry: Kristus
byl vzkříšen. Ježíšovo vzkříšení je základem naděje pro všechny.
jako první z těch, kdo zesnuli –
vzkříšením Krista se uskutečnilo to, co se s ostatními zemřelými stane při
druhém příchodu Krista na konci času.
21 A jako
vešla do světa smrt skrze člověka, tak i zmrtvýchvstání:
Za paralelou Adam – Kristus stojí biblická
představa korporativní osobnosti: Praotec utváří osud následujících generací. Protože
všichni patříme k Adamovi, jsme bytostmi smrtelnými, omezenými. Smrt
je nutnou realitou našeho života. Protože patříme ke Kristu, budeme s
ním Bohem učiněni živými v novém stvoření. Ve svém pozdějším listu o tom
Pavel napsal: (Abraham) je naším otcem před tváří toho, v nějž uvěřil,
před Bohem, který dává život mrtvým ... (Řím 4,17).
(Paralelu Adam – Kristus Pavel podrobně rozvinul
v Řím 5,12-21: Skrze jednoho člověka totiž vešel do světa hřích
a skrze hřích smrt; a tak smrt zasáhla všechny, protože všichni
zhřešili. ... Jako se neposlušností jednoho člověka mnozí stali
hříšníky, tak zase poslušností jednoho jediného mnozí se stanou spravedlivými.
... A kde se rozmohl hřích, tam se ještě mnohem více rozhojnila milost,
aby tak jako vládl hřích a přinášel smrt, vládla ospravedlněním milost
a přinášela věčný život skrze Ježíše Krista, našeho Pána.)
tak i zmrtvýchvstání - kaií
di’ anthrópou anastasis nekrón – také skrze člověka vstání z mrtvých –
Pavel položil důraz na Ježíšovo skutečné lidství, když píše: také skrze
člověka. Na kříži Ježíš sdílí úděl smrtelných lidí a jeho zmrtvýchvstání
je základem naděje pro lidi propadlé smrti.
22 jako
v Adamovi všichni umírají, tak v Kristu všichni dojdou života.
všichni – pantes – v tomto
verši Pavel dvakrát užil slovo všichni: Ježíšovo vzkříšení ze smrti je
základem života věčného pro všechny. Někteří členové korintské
církevní obce popírali vzkříšení těla, proto Pavel zdůrazňuje, že Ježíšovo
vzkříšení má universální význam, je šancí a nadějí pro všechny.
Toto „pro všechny“ je však poněkud omezeno
v dalším verši na ty, kdo patří Kristu:
23 Každý
v daném pořadí: první vstal Kristus, potom při Kristově příchodu vstanou
ti, kdo jsou jeho.
Každý v daném pořadí – je
použito slovo tagma – hodnost, dělení, uspořádaná řada. V Novém zákoně
se tagma týká uspořádání, jako je například uspořádání sledu
událostí. Také ve vzkříšení mrtvých existuje uspořádání a Pavel uvedl
v tomto uspořádání tři skupiny: První vstal Kristus.
Druhou skupinu tvoří ti, kdo při Kristově příchodu jsou jeho,
tedy ti, kdo v něho věří a přijali ho za svého Pána. Třetí skupinou je
celý zbytek lidstva na konci času. Pavlovi tady nešlo o časový plán budoucích
událostí, ale o naději, která vyplývá z Ježíšova vzkříšení.
V 1. listě
Tesalonickým Pavel napsal: Zazní povel, hlas archanděla a zvuk Boží
polnice, sám Pán sestoupí z nebe, a ti, kdo zemřeli v Kristu,
vstanou nejdříve; potom my živí, kteří se toho dočkáme, budeme spolu
s nimi uchváceni v oblacích vzhůru vstříc Pánu. A pak už navždy
budeme s Pánem (1 Tes 4,16-17). Popsal vzkříšení křesťanů tak, že
vzdálená naděje, kterou prožíváme my, se v jeho formulaci mění
v něco, co je blízké, co je radostné, co dává životu křesťana nový rozměr:
A pak už navždy budeme s Pánem. A Pavel sám vzkříšení takto
naléhavě prožíval a brzy očekával: My živí, kteří se dočkáme příchodu Páně,
... (1 Tes 4,15).
24 Tu
nastane konec, až Kristus zruší vládu všech mocností a sil a odevzdá
království Bohu a Otci.
Pavel tu psal o nejzazší hranici toho, co můžeme
chápat na základě svého poznání a zkušeností. Co přijde potom, je tajemství:
odevzdá království Bohu a Otci. Prosadí se jasně a definitivně Boží
vláda, která je v naší dnešní zkušenosti často skrytá. Na konci budou
zničeny všechny protibožské síly, které ohrožují a ničí život člověka.
25 Musí
totiž kralovat, dokud Bůh nepodmaní všechny nepřátele pod jeho nohy‘.
dokud Bůh nepodmaní všechny nepřátele pod
jeho nohy – Pavel tu citoval Ž 110,1: Výrok Hospodinův mému pánu:
„Zasedni po mé pravici, já ti položím tvé nepřátele za podnoží k nohám.“Ale
přidává slovo pantas – všechny, aby vyjádřil skutečnost, že definitivní porážka
všech Bohu nepřátelských sil přijde teprve v budoucnosti.
26 Jako
poslední nepřítel bude přemožena smrt,
Smrt je tu popsána jako
personifikovaná hrozivá moc, která je tím velkým odpůrcem života, posledním
nepřítelem Boha. Ale i smrt bude nakonec zbavena moci. Už teď je však
její moc podlomena, protože nad ní zvítězil Kristus zmrtvýchvstalý.
Pro naději křesťanů je zásadní, že nic
v celém tvorstvu, a dokonce ani sama smrt nedokáže věřící odloučit
od Boží lásky: Jsem jist, že ani smrt ani život, ani andělé ani mocnosti,
ani přítomnost ani budoucnost, ani žádná moc, ani výšiny ani hlubiny, ani
co jiného v celém tvorstvu nedokáže nás odloučit od lásky Boží, která je
v Kristu Ježíši, našem Pánu (Řím 8,38-39).
27 vždyť
‚pod nohy jeho podřídil všecko‘. Je-li řečeno, že je mu podřízeno všecko, je
jasné, že s výjimkou toho, kdo mu všecko podřídil.
pod nohy jeho podřídil všecko – je
tady citován Ž 8,7: Svěřuješ mu vládu nad dílem svých rukou,
všechno pod nohy mu kladeš. Tím, komu je v tomto žalmu svěřena
vláda nad Božím stvořením, je obecně člověk: Co je člověk, že na něho
pamatuješ, syn člověka, že se ho ujímáš? (Ž 8,5). Ovšem Pavel tady
měl na mysli Krista – Mesiáše – Syna člověka, kterému Bůh pod nohy
podřídil všecko.
s výjimkou toho, kdo mu všecko podřídil
– tady Pavel připojil upřesnění: Bůh sám zůstane vyňat z tohoto
podřízení. Nakonec se i sám Syn podřídí Bohu, aby tak byl Bůh všecko ve všem:
28 Až
mu bude podřízeno všecko, pak i sám Syn se podřídí tomu, kdo mu všecko
podřídil, a tak bude Bůh všecko ve všem.
Kristem budou při jeho příchodu ve slávě
definitivně překonány všechny mocnosti smrti, které ochromují a ničí lidský
život. A pak stvořený svět dojde svého cíle: Bůh bude všecko ve
všem.
Ve verších 15,29-32 Pavel pomocí volně řazených
příkladů posiloval naději čtenářů listu a jejich víru ve vzkříšení mrtvých.
29 Jaký
by jinak mělo smysl to, že se někteří dávají křtít za mrtvé? Jestliže mrtví
vůbec nevstanou, proč se za ně dávají křtít?
V Korintu byli křesťané, kteří se dávali
pokřtít zástupně za zemřelé příbuzné a přátele. Nechme teď stranou, že taková
praxe byla pomýlená. Zástupný křest byl později uplatňován jen okrajově,
nicméně zakázán byl až 3. koncilem v Kartágu v roce 379. Pavel se
k této praxi a jejímu smyslu nevyjadřoval. Uvedl tuto praxi korintské
církevní obce jen proto, aby na ní ukázal zásadní rozpor v myšlení
korintských křesťanů.
Jaký by jinak mělo smysl – doslova: Jinak,
co to dělají. Slovo epei se
v řečtině používá k objasnění nebo ospravedlnění výroku. Do češtiny se
překládá slovy: protože, nebo jinak řečeno. Tady se jím Pavel
vrátil k slovům verše 15,12: Jak mohou někteří mezi vámi říkat, že není
zmrtvýchvstání? A navazuje otázkou: Co to dělají ti, kteří jsou pokřtěni
pro mrtvé? Co chtějí pro zemřelého nepokřtěného člověka získat zástupným
křtem? A Pavel předpokládal, že se tak snaží pro zemřelého získat
zmrtvýchvstání při Kristově druhém příchodu. A pak Pavel dodal: Jestliže
mrtví vůbec nevstanou, pak je snažení těchto korintských křesťanů pomoci
zemřelým nesmyslné. Proč se za ně dávají křtít?
30 A proč
i my se v každou hodinu vydáváme v nebezpečí? 31 Den ze dne
hledím smrti do tváře – ujišťuji vás o tom, bratří, při všem, co pro mne
znamenáte, v Kristu Ježíši, našem Pánu! 32 Jestliže jsem v Efezu
podstoupil zápas se šelmami jen z lidských pohnutek, co mi to prospěje?
Jestliže mrtví nevstanou, pak‚ jezme a pijme, neboť zítra zemřeme‘
v každou hodinu vydáváme
v nebezpečí – Pavel tady zdůraznil svůj náročný život apoštola
svědčícího: Kristus byl vzkříšen. Často byl v nebezpečí života: hledím
smrti do tváře.
Ve verších 30-32 jako argument pro ty, kdo tvrdí, že mrtví
nevstanou, předkládá svůj vlastní život, svoji ochotu trpět a umírat
spolu s Ježíšem ukřižovaným, a to pro naději, že bude mít účast i na
Kristově zmrtvýchvstání.
v Efezu jsem podstoupil zápas se
šelmami – v době, kdy psal Pavel v Efezu 1. list do Korintu,
došlo k situaci, o které se zmínil v 1 Kor 16,8-9: V Efezu
zůstanu až do letnic; otevřela se mi zde veliká a nadějná příležitost, ale
také protivníků je mnoho. Tady v 15. kapitole napsal o zápasu se
šelmami, což zřejmě neznamená, že byl předhozen dravé zvěři.
Divoká zvěř je zde obrazem smrtelného ohrožení, do něhož se Pavel v Efezu
dostal. Korinťané o tomto jeho zápase se šelmami asi věděli, a tak ho
Pavel podrobněji nepopisoval.
Připomenutím prožitých utrpení a ohrožení života
Pavel kladl korintským křesťanům zásadní otázku: Proč by to on všechno
podstupoval, kdyby neměl naději na nový život v Božím království? Jeho
spojení s Kristem v utrpení a smrti mu dává naději, že bude
s Kristem spojen i ve vzkříšení a věčném životě: Trpíme-li
spolu s ním, budeme spolu s ním účastni Boží slávy (Řím 8,17).
Beru na sebe podobu jeho smrti, abych tak dosáhl zmrtvýchvstání
(Fil 3,10-11).
Verše 15,33-34 obsahují vážné varování.
33 Neklamte
se: ‚špatná společnost kazí dobré mravy.‘
Toto tehdy oblíbené rčení pocházelo z jedné
řecké komedie. Korinťané ho dobře znali, ale Pavel ho použil, aby varoval před
sváděním myšlenkami, které šířili korintští gnostikové, odpůrci víry ve
vzkříšení těla.
34 Vystřízlivějte,
jak se sluší, a nehřešte. Někteří nemají ani ponětí o Bohu. Říkám to
k vašemu zahanbení!
Vystřízlivějte – je podle Pavla
třeba křesťansky žít uprostřed reality tohoto světa a nenechat se ovlivňovat a
znepokojovat lidmi, kteří se chlubí, že mají zvláštní poznání (gnosi)
o božství. Ale ve skutečnosti nemají
ani ponětí o Bohu.
Ve verších 15,35-49 se Pavel snažil své čtenáře
přesvědčit o tom, že se vzkříšení týká i těla člověka.
35 Ale
někdo snad řekne: „Jak vstanou mrtví? V jakém těle přijdou?“
Jak vstanou mrtví? – Když se
v korintské církevní obci mluvilo o vzkříšení mrtvých, představovali si to
někteří jako pouhou obnovu dřívější tělesnosti takové, jaká byla před smrtí. A
taková představa pro ně byla nepřijatelná, a proto odmítali vzkříšení těla.
V jakém těle přijdou? – Tady je
vidět, že spor se týkal vzkříšení těla a představ o podobě
vzkříšeného těla. Pavel tu předložil tři odvážné úvahy, v nichž se
odvolával na zkušenosti samotných korintských křesťanů.
36 Jaká
pošetilost! To, co zaséváš, nebude oživeno, jestliže neumře.
Pavel nejprve potvrdil, že je pošetilé myslet si,
že život po vzkříšení těla bude pokračováním života člověka před jeho smrtí.
Pak jako první přirovnání uvedl skutečnost, že
semeno rostliny musí umřít, má-li z něj vyrůst nová rostlina. (Jeho výklad
odpovídal tehdejším vědomostem o setbě a růstu rostlin.) Svým přirovnáním
sděloval: Budoucímu novému životu předchází smrt života současného.
37 A co
zaséváš, není tělo, které vzejde, nýbrž holé zrno, ať už pšenice nebo nějaké
jiné rostliny.
A co zaséváš, není tělo, které vzejde –
prostřednictvím příkladu pšenice nebo jiné rostliny Pavel kladl důraz na
skutečnost, že z nepatrného semínka vzejde a vyroste něco, co je naprosto
odlišné od toho, co bylo původně zaseto. Stejně tak je tělo vzkříšené zcela
odlišné od těla pozemského.
38 Bůh
však mu dává tělo, jak sám určil, každému semeni jeho zvláštní tělo.
(Každému semeni) Bůh dává tělo, jak
sám určil – doslovný překlad tohoto verše je stručný: Bůh mu
(semenu) dává tělo, jak chtěl. Tedy z různých semen vznikají různé
rostliny, jak je Bůh stvořil. Pavel takto vysvětlil, že život vzkříšených
není pokračováním pozemského života, a že Bůh při vzkříšení každému vzkříšenému
člověku dává jeho zvláštní tělo.
39 Není
jedno tělo jako druhé, nýbrž jiné tělo mají lidé, jiné zvířata, jiné ptáci,
jiné ryby.
tělo – sarx – maso – pozemští živočichové (včetně člověka) jakkoli odlišní jsou
tu shrnuti slovem sarx – maso.
40 A jsou
tělesa nebeská a tělesa pozemská, ale jiná je sláva nebeských a jiná
pozemských. 41 Jiná je záře slunce a jiná měsíce, a ještě jiná
je záře hvězd, neboť hvězda od hvězdy se liší září.
tělesa – sómata –
těla. Dalším příkladem jsou tělesa nebeská a tělesa pozemská,
která se ale odlišují, a to svou slávou a svou září.
V originále je tu opakovaně použito slovo doxa – čest,
sláva, nádhera, záře. Pavel v těchto verších popsal rozmanitost
těles pozemských, a také nádheru a záři těles nebeských.
Tak připomněl ohromnou tvořivou moc Boží.
42 Tak
je to i se zmrtvýchvstáním. Co je zaseto jako pomíjitelné, vstává jako
nepomíjitelné. 43 Co je zaseto v poníženosti, vstává v slávě. Co
je zaseto v slabosti, vstává v moci. 44a Zasévá se tělo
přirozené, vstává tělo duchovní.
Pavel v tomto výčtu rozdílů mezi tělem
zemřelého člověka a tělem člověka vzkříšeného ukazoval na jejich vztah a na to,
že obě tato těla patří jednomu člověku. Ve čtyřech krocích kladl důraz na
skutečnost, že vzkříšené tělo, darované Bohem, bude něčím zcela novým:
42b: zasévá se pomíjitelné, vstává
nepomíjitelné;
43a: zasévá se v poníženosti,
vstává ve slávě;
43b: zasévá se v slabosti, vstává
v moci;
44a: zasévá se přirozené tělo
(sóma psychikos), vstává duchovní tělo (sóma pneumatikos).
V tomto životě zakoušíme svou pomíjivost,
poníženost a slabost. Máme však naději, že budeme vzkříšeni
k životu nepomíjivému, ve slávě a moci.
Ve verši 44a Pavel označil pomíjivé, pozemské tělo
slovy sóma psuchikos – tělo přirozené. A tělo vzkříšené slovy sóma
pneumatikos – tělo duchovní. Je to oživující Duch Boží
přebývající v křesťanech už v jejich pozemském životě, kdo překoná
smrt, vytvoří most mezi přirozenou existencí a budoucí existencí duchovní: Jestliže
ve vás přebývá Duch toho, který Ježíše vzkřísil z mrtvých, pak ten, kdo
vzkřísil z mrtvých Krista Ježíše, obživí i vaše smrtelná těla Duchem,
který ve vás přebývá (Řím 8,11).
44b
Je-li tělo přirozené, je i tělo duchovní.
Toto tvrzení jistě není nějakým logickým
argumentem, ale je vyznáním víry, které se opírá o Kristovo zmrtvýchvstání.
Ježíš měl tělo přirozené a po svém vzkříšení tělo duchovní. A to se zjevilo
apoštolům i dalšími svědkům. Oslavené Ježíšovo tělo nemělo fyzikální
vlastnosti, ale vlastnosti, které jsou tajemstvím víry. Kristovo oslavené
tělo je prvotinou oslavených těl vzkříšených lidí.
Můžeme důvěřovat, že Boží
moc, která stvořila naše nynější pomíjivá těla, stvoří i naše těla duchovní
podobná oslavenému tělu Kristovu.
Ve shodě s biblickým myšlením je pro Pavla tělo
předpokladem komunikace, a tedy vztahů mezi lidmi. Pavel odmítl očekávání
individualisticky zaměřené blaženosti, ale vyznával společenství vzkříšených
v Božím království. Společenství, v němž bude místo nejen pro vztah
s Bohem, ale i vztahy lásky mezi lidmi.
45 Jak
je psáno: ‚První člověk Adam se stal duší živou‘ – poslední Adam je však Duchem
oživujícím.
Pavel se tu vrátil k tématu z 15,21-22: A jako
vešla do světa smrt skrze člověka, tak i zmrtvýchvstání: jako
v Adamovi všichni umírají, tak v Kristu všichni dojdou života.
Citoval Gn 2,7, přičemž použil překladu Septuaginty, kde je
pro hebrejské slovo nefeš – duše, tvor, stvoření použito řecké
slovo psyché. Význam tohoto verše v hebrejštině i v řečtině
je: Tak se stal člověk živým tvorem. Do tohoto citátu však Pavel přidal
ke slovu anthrōpos slovo protos (první), a pak ještě
přepis hebrejského slova: Adam (člověk).
se stal duší živou – eis psychēn zōsan – slovo psyché
tady, stejně jako v řeckém překladu Gn 2,7, znamená živý tvor, živé
pozemské stvoření.
je Duchem oživujícím – eis pneuma
zōopoioun (je duchem, který dává život) slovo pneuma znamená duch, tedy skutečnost
mimo hmotný svět. Slovo zōopoioun je tvar slovesa zóopoieó –
dát život, oživit.
(Ekumenický překlad píše velké písmeno ve slově Duch,
což zřejmě naznačuje Ducha svatého. Ale to je už teologická interpretace.)
poslední Adam – to je Kristus, který je tím oživujícím
duchem. Tato oživující moc se ukázala v jeho
zmrtvýchvstání. A tato Kristova oživující moc na konci času vzkřísí mrtvé a
dá jim nový život, život věčný.
46 Nejprve
tedy není tělo duchovní, nýbrž přirozené, pak teprve duchovní.
Pavel Korinťanům zdůrazňuje, že žijeme
v pozemské, časově ohraničené skutečnosti. Teprve až pomine náš život
pozemský, můžeme dostat darem definitivní život v duchovním těle.
47 První
člověk byl z prachu země, druhý člověk z nebe. 48 Jaký byl
ten pozemský, takoví jsou i ostatní na zemi, a jaký je ten nebeský,
takoví i ostatní v nebesích. 49 A jako jsme nesli podobu
pozemského, tak poneseme i podobu nebeského.
Ve verších 47-49 rozvinul Pavel paralelu Adam –
Kristus. Prvního člověka, Adama, stvořeného z hmoty země, porovnal
s Kristem, který je z nebe.
Jako pozemský Adam předurčuje osud
lidí na zemi, tak Kristus, nebeský Pán, předurčuje
život těch, kteří svým určením náležejí do království na nebi. Tak jako
lidé ve světě mají podobu pozemského Adama, budou mít lidé
vzkříšení podobu vzkříšeného Krista, svého Pána nebeského.
Na závěr kapitoly (15,50-58) Pavel zařadil
svůj chvalozpěv na Boží vítězství nad smrtí.
50 Chci
říci to, bratří, že člověk, jak je, nemůže mít podíl na království Božím
a pomíjitelné nemůže mít podíl na nepomíjitelném.
Proti korintským odpůrcům vzkříšení, kteří si
namlouvali, že již dosáhli naplnění a dokonalé podoby života, Pavel lapidárně
napsal: člověk, jak je – sarx kai haima – tělo (lidská přirozenost) a
krev – tedy pomíjitelná hmota, nemůže mít podíl na království Božím.
Těm, kteří své extatické stavy považovali za dosažení duchovní blaženosti,
Pavel připomněl jejich smrtelnost.
Druhá polovina věty konstatuje totéž jako ta
první, jen jinými slovy: pomíjitelné
nemůže mít podíl na nepomíjitelném. Smrtelní a pomíjiví lidé nemůžou
přejít do nepomíjitelnosti Božího království. Je nutná jejich proměna, jak
Pavel rozvedl dál ve verších 51-52.
51 Hle,
odhalím vám tajemství: Ne všichni zemřeme, ale všichni budeme proměněni,
52 naráz, v okamžiku, až se naposled ozve polnice. Až zazní, mrtví
budou vzkříšeni k nepomíjitelnosti a my živí proměněni.
Ne všichni zemřeme, ale všichni budeme
proměněni – je použito slovo allagēsometha, které je tvarem
slovesa allassó – změnit, vyměnit, přeměnit. Nikdo nevejde do Božího
království tak, jak je, všichni musí být proměněni. Je nutné, aby nás
Bůh proměnil, abychom se stali novým stvořením. Je to Bůh, kdo
dává darem nový život, kdo působí proměnu.
naráz, v okamžiku – en atomō, en rhipē. Slovo atomos se v Novém
zákoně používá pro nedělitelný časový úsek a překládá se slovem okamžik.
A také slovo rhipē znamená
mžik, okamžik. Použití obou těchto výrazů vyjadřuje s takto
opakovaným důrazem, že proměna v nové stvoření nebude
dlouhotrvajícím procesem, ale náhlou změnou. Jediným činem Božím dojde
k proměně mrtvých i živých. Pak už nebude nic smrtelného, pak nastane
definitivní naplnění Božího díla spásy a smrt bude odstraněna.
mrtví budou vzkříšeni
k nepomíjitelnosti – Pavel chápal, že mnoho křesťanů zemře dříve,
než se naposled ozve polnice.
a my živí proměněni – i lidé
žijící pozemským životem budou při druhém příchodu Krista proměněni
k věčnému životu. (Pavel tu psal podobně jako v 1 Thes 4,15b: My
živí, kteří se dočkáme příchodu Páně,... Tak vyjadřoval svou touhu, aby se
ještě za svého života dočkal Kristova příchodu ve slávě.)
53 Pomíjitelné
tělo musí totiž obléci nepomíjitelnost a smrtelné nesmrtelnost.
54 A když pomíjitelné obleče nepomíjitelnost a smrtelné
nesmrtelnost, pak se naplní, co je psáno: Smrt je pohlcena, Bůh zvítězil!
Pavel hledal další a další obrazy a přirovnání,
aby mohl slovy vyjádřit to, co je nepopsatelným naplněním Božího plánu spásy,
tedy uvedení člověka do Božím království. Tady použil jako přirovnání
slovo enduo – oblékat se.
musí – dei – je nezbytné,
nevyhnutelné, Bohem dané. Je Bohem určeno, že naše smrtelná, pomíjivá
existence musí být proměněna (endysasthai – doslova oblečena)
v existenci nesmrtelnou, nepomíjející. V Gal 3,24 Pavel napsal: Neboť
vy všichni, kteří jste byli pokřtěni v Krista, také jste Krista oblékli.
Enduo – oblékat se – je víc než natáhnout nějaký vnější převlek, znamená
pohlcení. Obléknout v Krista znamená být Kristem pohlcen.
Podobné obrazné vyjádření je uvedeno i v 2 Kor 5,2-4: ...
sténáme touhou, abychom byli oděni šatem nebeským. Vždyť jen když jej
oblékneme, nebudeme shledáni nazí. ... nechceme, aby z nás bylo svlečeno
naše pozemské tělo, nýbrž aby přes ně bylo oblečeno nebeské, aby to, co je
smrtelné, bylo pohlceno životem.
pomíjitelné obleče nepomíjitelnost
a smrtelné nesmrtelnost – v tomto přirovnání proměny člověka
pozemského v obyvatele Božího království pomocí slova obléct je
zřetelně zachována identita člověka. Jsem to stále já, i když se
převléknu. Tak také člověk proměněný při druhém příchodu Krista zůstane stále
sám sebou.
pak se naplní, co je psáno: Smrt je pohlcena –
slova naplní se, co je psáno Pavel použil, protože se tady odvolal na
verš z Iz 25,8: Panovník Hospodin provždy odstraní smrt. Smrt,
která sama všechno ničí, bude sama provždy odstraněna. (Je použito sloveso katapinó
- odstranit, zničit).
55 Kde
je, smrti, tvé vítězství? Kde je, smrti, tvá zbraň?‘
Jako pokračování chvalozpěvu na Boží vítězství
nad smrtí je tu použit verš Oz 13,14. (Mám je vyplatit ze spárů
podsvětí, vykoupit ze smrti? Kde je, smrti, tvá morová rána? Podsvětí, kde je
tvůj smrtící žár?) V textu proroka Ozeáše jsou slova tohoto verše
Hospodinovým odsouzením nevěrnosti Izraelského (severního) království
v době vlády Jeroboama II. Pavel však tato slova odsouzení izraelských
vládců použil jako posměšné oslovení poražené smrti. Smrt, jejíž moc ničí
všechen lidský život, je definitivně poražena, její moc je překonána. Jak čteme
ve Zj 21,4: A smrti již nebude, ani žalu ani nářku ani bolesti už
nebude – neboť co bylo, pominulo.
56 Zbraní
smrti je hřích a hřích má svou moc ze zákona. 57 Chvála buď Bohu,
který nám dává vítězství skrze našeho Pána Ježíše Krista!
Zbraní smrti – síla hříchu
vyvstává z toho, že je porušením Božího zákona. V listě Římanům Pavel
později napsal: Skrze jednoho člověka totiž vešel do světa hřích
a skrze hřích smrt; a tak smrt zasáhla všechny, protože všichni
zhřešili. Hřích byl ve světě už před zákonem, ač se hřích nezapočítává,
pokud není zákon (Ř 5,12-13). Kristovo vítězství nad hříchem se stalo
základem Božího vítězství nad smrtí. Proto už teď můžeme chválit Boha, který
nám prostřednictvím Krista dává vítězit nad hříchem, a tedy i nad smrtí. Smrt
se stává jen přechodem k věčnosti v Božím království. Věříme-li,
že Ježíš zemřel a vstal z mrtvých, pak také víme, že Bůh ty, kdo
zemřeli ve víře v Ježíše, přivede spolu s ním k životu (1
Thes 4,14).
Ve verši 57 Pavlův chvalozpěv na Boží vítězství
nad smrtí vrcholí slovy, kterými se vzdává dík a chvála Bohu, který
nám dává vítězství skrze našeho Pána Ježíše Krista.
58 A tak,
moji milovaní bratří, buďte pevní, nedejte se zviklat, buďte stále horlivější
v díle Páně; vždyť víte, že vaše práce není v Pánu marná.
V posledním verši 15. kapitoly se Pavel
vrátil k situaci v korintské církevní obci. Znovu napomenul korintské
křesťany, aby se nedali ničím odvést od základní naděje na vzkříšení při druhém
příchodu Krista. Víra ve vzkříšení jim dává naději, že jejich práce není
v Pánu marná. Tato víra dává práci v tomto světě
nový obsah, protože je to spolupráce na Božím díle spásy, které bude
dovršeno druhým příchodem Krista a vzkříšením lidí pro Boží království.