Komentářové poznámky
Jaroslav Schrötter, 5.3. 2025
— Prorokování a mluvení jazyky při bohoslužbě
1 Držte
se lásky a usilujte o duchovní dary, nejvíce o dar prorocké
řeči.
držte se lásky – diókete tén
agapén. Pavel první částí verše navazuje na 12,31b: A ukážu vám
ještě mnohem vzácnější cestu. Sloveso diókó znamená následovat,
běžet za něčím, usilovat o něco. Jde tedy o aktivní postoj, o úsilí.
Je to výzva k lásce, která je darem Ducha, ale také postojem, o který se
člověk musí snažit a vědomě ho vytvářet.
usilujte o duchovní dary – a Pavel
dodal: nejvíce o dar prorocké řeči, protože prorocké slovo
buduje církevní obec a umožňuje poznávat Boží vůli. V následujících
verších pak Pavel porovnával dar prorocké řeči a dar mluvení jazyky, a to
z hlediska jejich užitečnosti pro církevní obec.
2 Vždyť
kdo ve vytržení mluví jazyky, nemluví k lidem, nýbrž k Bohu,
a nikdo mu nerozumí. Je puzen Duchem, ale to, co říká, zůstává tajemstvím.
Mluvení jazyky ve vytržení –
glosolalie – je řeč k Bohu, tedy modlitba, a to vedená nesrozumitelnými
slovy. Ti, kdo takto mluvili, se často domnívali, že pronikli do tajemné,
nevyslovitelné skutečnosti Boží. Ale ten, kdo promlouval nesrozumitelným
jazykem při bohoslužebném shromáždění církevní obce, se od tohoto shromáždění odvrátil,
protože jeho řeč byla ostatním bratrům a sestrám nesrozumitelná, nemohli se
k němu nijak připojit.
3 Ten
však, kdo má prorocký dar, mluví k lidem pro jejich duchovní užitek,
napomenutí i povzbuzení. 4 Kdo ve vytržení mluví jazyky, mluví
k svému užitku, ale kdo mluví prorocky, mluví k užitku církve.
mluví k svému užitku – Pavel si
přál, aby bohoslužba vytvářela vztah společenství s Bohem, a aby
prohlubovala vztahy uvnitř církevní obce. Ale k tomu pohroužení se do řeči
ve vytržení nepřispívalo.
mluví k užitku církve – vyšší užitečnost
pro církevní obec Pavel přikládal daru prorocké řeči, protože prorok
zprostředkovával Boží slovo. A tak sám Bůh prostřednictvím slov proroka dával napomenutí
i povzbuzení shromážděným členům církevní obce pro jejich
duchovní užitek.
5 Chtěl
bych, abyste všichni mluvili jazyky, ale ještě více, abyste měli prorocký dar.
Neboť ten, kdo mluví prorocky, znamená víc než ten, kdo mluví ve vytržení –
ledaže by jeho řeč byla vykládána, aby z toho církev měla užitek.
Pavel korintským křesťanům přál, aby se jejich
bohatství darů Ducha ještě více rozrostlo a aby je obdrželi všichni členové
církevní obce. Přál jim i to, aby všichni mluvili jazyky. Jednoznačně
se však vyjádřil, že dává přednost charismatu prorockého slova, protože
ten, kdo mluví prorocky, pro církevní obec znamená víc než
ten, kdo mluví ve vytržení.
Na konci verše pak uvedl situaci, kdy ten, kdo má
dar mluvení cizími jazyky, má ve shromáždění obce někoho, kdo zajistí, aby řeč
neznámým jazykem byla vykládána, aby z toho církev měla užitek.
Spojení lidí s těmito dvěma charismaty přináší shromáždění křesťanů povzbuzení.
Pavel o tomto spojení psal i v 1 Kor 12,10: ...někomu dar mluvit ve
vytržení, jinému dar vykládat, co to znamená. I ve výčtu charismat v
1 Kor 12,30 kladl tato dvě charismata vedle sebe.
6 Vždyť
kdybych k vám, bratří, přišel a mluvil jazyky, a nepřinesl vám
žádné zjevení od Boha ani poznání ani prorocké slovo ani naučení – jaký
prospěch byste z toho měli?
jaký prospěch byste z toho měli? –
Pavel připomněl své osobní působení v Korintu a předložil čtenářům otázku,
jaký by měli prospěch z toho, kdyby vystupoval jen jako ten, kdo mluví
jazyky, kterým by oni nerozuměli. Tak uvedl další argument pro své tvrzení, jak
je prorocký dar pro církevní obec důležitý, a naopak nesrozumitelné mluvení jazyky
bez vykladatele nepřinese křesťanům žádné zjevení od Boha ani poznání ani
prorocké slovo ani naučení.
Pavel však mluvil srozumitelnou řečí, a tak Korinťanům
zprostředkoval zjevení od Boha, dal jim poznání o
Bohu i naučení pro život v církvi Kristově.
7 Je
to jako s hudebními nástroji, třeba s flétnou nebo kytarou: kdyby
nevydávaly odlišné tóny, jak by bylo možno rozeznat nápěv, který se na nich
hraje? 8 A kdyby polnice vydala neurčitý zvuk, kdo by se připravoval
k bitvě?
S ironií a humorem Pavel uvedl dvě dobře
srozumitelná přirovnání. Jedno z oblasti hudby a druhé z vojenského
prostředí. Když hudební nástroje vydávají jen nezřetelné zvuky, neví nikdo,
jaká skladba se hraje. A jestliže polnice (kterou se v římském vojsku
dával signál k útoku) vydá jen nějaký nesrozumitelný zvuk, pak se vojáci
k bitvě nepřipraví. Podobně nepohne nesrozumitelná glosolalie církevní
obcí:
9 Tak
i vy: Jestliže ve vytržení nepromluvíte jasné slovo, jak se má poznat, co
bylo řečeno? Budete mluvit jen do vzduchu!
mluvit jen do vzduchu – gar eis aera lalountes – to je latinské
úsloví přeložené do řečtiny. (V češtině máme podobné: mluvit do větru,
ale ekumenický překlad se tu doslovně drží řeckého originálu.)
10 Na
světě je mnoho různých řečí a každá má svá slova. 11 Jestliže však
neznám význam těch slov, budu pro mluvícího cizincem a on zase bude
cizincem pro mne.
Smyslem lidské řeči je dorozumění, komunikace. Ta
se ale může uskutečnit jen tehdy, když obě strany komunikace ovládají společnou
řeč.
bude cizincem – Pavel tady použil
slovo barbaros – barbar, což byl v Římské říši každý,
kdo nemluvil latinsky nebo řecky. Slovo mělo i význam hanlivého označení toho, kdo
byl necivilizovaný. Ale tady je toto slovo použito ve svém původním významu:
člověk, jehož řeč je pro ostatní nesrozumitelná.
12 Tak
i vy: když tak horlivě usilujete o duchovní dary, snažte se, abyste
měli hojnost těch, které slouží růstu celé církve.
Korintští křesťané by podle Pavlových slov měli usilovat o
duchovní dary, které prospívají životu církevní obce a spojují její členy do
společenství bratrů a sester. Duchovní dary nejsou nějakým vlastnictvím
jednotlivce, ale slouží k růstu církevní obce.
13 A proto
ten, kdo mluví jazyky, nechť prosí, aby je dovedl také vykládat. Při
bohoslužebném shromáždění se projevoval problém extatického mluvení jazyky, protože
slovům glosolalie ostatní účastníci shromáždění nerozuměli. A tak ty, kdo byli
obdařeni darem mluvení jazyky, Pavel vyzýval, aby si vyprosili i dar Ducha, který
by jim umožnil slova pronesená jazykem pro ostatní nesrozumitelným,
srozumitelně vykládat. Tato slova současné prozrazují, že ne každý, kdo měl dar
glosolalie, rozuměl slovům, která říkal.
14 Kdybych
se modlil ve vytržení, modlil by se můj duch, ale má mysl by toho nebyla
účastna. 15 Co tedy? Budu se modlit ve vytržení ducha, ale budu se také
modlit s vědomou myslí. Budu zpívat chvalozpěvy ve vytržení ducha, ale
budu zpívat také s vědomou myslí.
mysl toho nebyla účastna – glosolalie
se pro ty, kdo tento dar měli, ale nerozuměli slovům proneseným cizím jazykem,
týkala jen jejich duchovního života. Netýkala se jejich rozumu, jejich vědomé
mysli. Proto tady Pavel ukázal na rozdíl mezi tím, co
znamená modlit se ve vytržení ducha, a tím, co znamená modlit
s vědomou myslí. Když totiž lidé obdaření glosolalií vystupují ve
shromáždění se svými extatickými modlitbami pronášenými nesrozumitelnými slovy,
vzdalují se ostatním účastníkům shromáždění, vzdalují si i své vědomé mysli
a uzavírají se do svého vytržení ducha.
zpívat také s vědomou myslí – Pavel si přeje, aby se sláva Bohu
zpívala nejen v duchu ale i s vědomou myslí.
16 Kdybys
děkoval Bohu ve vytržení, jak by ten, kdo do toho není zasvěcen, mohl říci Amen k tvému
díkůvzdání, když nerozumí tomu, co říkáš? 17 Ty sice dobře vzdáváš díky,
ale druhý z toho nemá žádný užitek.
není zasvěcen – idiōtos –
nezasvěcený, postrádající kvalifikaci. V tomto případě ten, komu není
dáno rozumět glosolalii. První část 16. verše zní v doslovném překladu: Pokud
vzdáváte chválu v duchu, ten, kdo má místo nezasvěceného, jak řekne Amen
...
Pavel se tu zastával těch nezasvěcených, kteří
nerozuměli tomu, co někdo ve vytržení promlouval neznámým jazykem. Pokud tomu,
kdo měl dar mluvit ve vytržení, chyběl někdo s darem vykládat, co to znamená
(srov.14,5), pak nezasvěcení byli všichni ve shromáždění korintské
církevní obce. Nikdo se nemohl svým amen připojit k modlitbě
nebo chvále, protože nikdo nevěděl, co bylo řečeno. I když se ten, kdo se modlil
neznámým jazykem, cítil sebevíce duchovně povznesen, ostatní ve shromáždění zůstávali
mimo a netušili, jaký má taková modlitba smysl a obsah. Tak se ti, kdo měli dar
promlouvat jazyky, nořili do svého vytržení ducha a ostatní
z modliteb pronášených nesrozumitelným jazykem neměli žádný užitek.
18 Děkuji
Bohu, že mám dar mluvit jazyky více než vy všichni, 19 ve shromáždění však
– abych poučil i druhé – raději řeknu pět slov srozumitelně než tisíce
slov ve vytržení.
abych poučil i druhé –
v řečtině je použito sloveso katécheó, které primárně znamená vyučovat,
učit ústně. Vyjadřuje tedy předávání informací prostřednictvím mluveného
slova. V Novém zákoně se používá o výuce zásad křesťanské víry. Ačkoliv
byl Pavel sám obdařen darem mluvení jazyky, ve shromáždění církve mluvil
srozumitelně, aby poučil i druhé. Do protikladu tady
postavil pět slov srozumitelných a tisíce (tedy bezpočet) slov v jazycích.
Jen srozumitelné mluvení dokáže uvádět druhé do znalostí víry, poučit je.
20 Bratří,
ve svém myšlení nebuďte jako děti. Ve zlém buďte jako nemluvňata, ale
v myšlení buďte dospělí. 21 V Zákoně je psáno: ‚Jinými jazyky
a ústy cizozemců budu mluvit k tomuto lidu, ale ani tak mě nebudou
poslouchat,‘ praví Hospodin.
V Iz 28,11-12 čteme: Proto nesrozumitelnou
řečí a cizím jazykem promluví k tomuto lidu ten, který mu říkal: „Zde
je místo odpočinutí, nechte odpočinout znaveného, zde je místo míru!“ Nechtěli
však slyšet. V tomto Izajášově textu jde o to, že Izraelci nechtěli
slyšet Hospodinova slova, proto k nim Bůh promluví prostřednictvím
asyrských dobyvatelů nesrozumitelnou řečí. Pavel tady na tento úryvek z Izajáše
narážel, ale necitoval ani doslovný překlad hebrejského textu, ani překlad
uvedený v Septuagintě. Možná tento text citoval tak, jak byl používán
křesťanskou tradicí, nebo si ho sám přizpůsobil, aby byla vyjádřena skutečnost,
že mluvení jazyky nevede nevěřící k víře: Jinými jazyky ... budu
mluvit k tomuto lidu, ale ani tak mě nebudou poslouchat...
22a Mluvení
jazyky není tedy znamením k víře, nýbrž k nevěře, 22b prorocká řeč
však nevede k nevěře, nýbrž k víře.
Tento verš uvozuje další text. 22a je úvodem k
verši 23 a 22b k verši 24 a následujícím.
23 Kdyby
se celá církev sešla ve shromáždění a všichni by mluvili ve vytržení
a přišli by tam lidé nezasvěcení a nevěřící, cožpak neřeknou, že
blázníte?
Pavel tady uzavřel své úvahy týkající se mluvení
jazyky ve vytržení popisem situace, ke které docházelo, když do shromáždění
církevní obce vstoupili nevěřící lidé: Kdyby se celá církev sešla ve
shromáždění a všichni by mluvili ve vytržení, způsobilo by
to, že nevěřící návštěvníci by setrvali ve své nevíře, protože to, co by viděli
a slyšeli, by je nemohlo oslovit. A Pavel nakonec položil řečnickou otázku: cožpak
neřeknou, že blázníte?
24 Budou-li
všichni mluvit prorocky a přijde tam člověk nevěřící nebo nezasvěcený,
bude vším, co slyší, souzen a usvědčován, 25 vyjdou najevo věci
skryté v jeho srdci, takže padne na kolena, pokoří se před Bohem
a vyzná: „Vskutku je mezi vámi Bůh!“
V těchto dvou verších Pavel navázal na svá
slova: prorocká řeč však nevede k nevěře, nýbrž k víře (14,22b)
a uvedl jako ilustrační příklad podobnou situaci jako ve verši 23: Na bohoslužbu
zavítá člověk nevěřící nebo nezasvěcený a vyslechne prorockou řeč. Tak se dozví, jak
křesťané podle své víry chápou svůj život a jak ve své víře nacházejí
orientaci pro své jednání.
bude vším, co slyší, souzen
a usvědčován – je
použito sloveso elegchó – usvědčit,
kárat, odhalit, napravit a sloveso anakrinó – zkoumat, vyšetřovat,
zpochybňovat, soudit. Můžeme tedy slova 24. verše chápat tak, že ten
nevěřící člověk, který vyslechl prorockou řeč, je jí uvnitř odhalen a prozkoumán,
což velice ovlivní pohled toho člověka na sebe sama, a na své jednání.
vyjdou najevo věci skryté v jeho
srdci – prorocká slova tomu nevěřícímu návštěvníkovi poskytnou informace
o jeho životě a odhalí se mu skutečnosti dosud skryté v jeho srdci.
V té chvíli se tento návštěvník v prorocké řeči setkává s Bohem
a jeho milostí, takže padne na kolena, pokoří se před Bohem. Uvěří,
že vešel do společenství Božího lidu, a tak řekne shromážděné církevní obci: Vskutku
je mezi vámi Bůh!
26 Co
z toho plyne, bratří? Když se shromažďujete, jeden má žalm, druhý slovo
naučení, jiný zjevení od Boha, ještě jiný promluví ve vytržení a další to
vyloží. Všecko ať slouží společnému růstu.
Bohoslužebný život korintské církve je bohatý, ale
také ohrožený nepořádkem při shromážděních obce. Každý člen obce mohl přispět
svým charismatem v průběhu shromáždění. Pavel tu uvádí další malý seznam
charismat:
žalm – psalmon – náboženská
píseň, kterou charismatik sám složil a ve shromáždění církevní obce zpíval.
slovo naučení – didaché – učení,
nauka. Úkolem učitele víry bylo předávat Kristovo učení a nauku církve, a
tak vysvětlovat a šířit křesťanskou víru.
zjevení od Boha – apokalypsis –
odhalení, odkrytí, zjevení – pravda, která byla charismatikovi Bohem zjevena.
Mohlo to být vysvětlení nějaké situace nebo odhalení nějaké budoucí události
nebo slovo proroctví.
Velké bohatství charismat uplatňujících se při
bohoslužbě přinášelo průběhu bohoslužby problémy, protože do ní byl množstvím
charismatiků vnášen zmatek. Proto se Pavel snažil stanovit základní pravidla
pro průběh bohoslužby:
27 Pokud
jde o mluvení jazyky, ať promluví dva nebo tři, jeden po druhém,
a někdo ať vykládá. 28 Kdyby neměli vykladače, ať ve shromáždění
mlčí, každý ať mluví ve vytržení jen pro sebe a před Bohem.
Pro mluvení jazyky stanovil Pavel tři omezení:
Ke slovu se mají dostat nanejvýše tři lidé mluvící
jazyky.
Mají mluvit jeden po druhém a neskákat si do řeči.
Mluvení jazyky je při bohoslužbě oprávněné jen
tehdy, když někdo, kdo je toho schopen, bude slova glosolalie vykládat.
Nelze-li tuto podmínku splnit, má být glosolalie pronášena jen tiše pro sebe a
před Bohem
To vše má zajistit, aby mluvení jazyky sloužilo
budování obce, a ne jejímu rozdělení.
29 Z proroků
ať promluví dva neb tři a ostatní ať to posuzují.
Pro prorokování stanovil Pavel obdobná pravidla
jako pro glosolalii. Vystoupení proroků má být také omezeno na dva nebo tři.
ostatní ať to posuzují – jako byl
při glosolalii potřebný výklad, bylo u prorocké řeči potřebné rozlišování
duchů, jak je to uvedeno v 1 Kor 12,10. V originále je použito
diakriseis pneumatón – dosl. diskriminace duchů, tedy
odmítnutí falešných proroků. Kriteriem takového rozlišování je shoda se
základními pravdami víry: Kdo má dar prorockého slova, ať ho užívá
v souhlase s vírou (Ř 12,6).
30 Dostane-li
se zjevení jinému ve shromáždění, nechť ten první umlkne.
Je-li dáno prorocké vnuknutí někomu dalšímu, má
první prorok zmlknout. Toto poněkud zvláštní pravidlo zřejmě vzniklo na základě
toho, že někteří proroci dokázali mluvit velmi dlouho, a tak omezovali prostor
pro další prorocká sdělení.
31 Jeden
po druhém můžete všichni prorocky promluvit, aby všichni byli poučeni
a všichni také povzbuzeni.
Cílem daru prorockého slova bylo pronášet
prorockou řeč ve prospěch církevní obce, upevňovat křesťany ve víře a povzbuzovat
je v úsilí o dobrý křesťanský život.
32 Prorok
přece ovládá svůj prorocký dar.
V tomto verši Pavel odpověděl na otázku, zda
je prorocké vnuknutí, které je Božím zjevením, možné svazovat nějakými pravidly.
Na to jasně odpověděl: Prorok dokáže ovládat svou potřebu promluvit, a
tak se zapojit do řádu bohoslužebného shromáždění.
33a Bůh
není Bohem zmatku, nýbrž Bohem pokoje.
Ve shromáždění obce se má vše dít podle řádu, aby
z toho měli prospěch všichni, dokonce i ti, kteří do shromáždění přijdou
jako nevěřící. Vše se má dít pro růst a prospěch obce a spořádaně, protože Bůh
je Bohem pokoje, nikoliv zmatku.
Následující oddíl (14,33b-36) má
z hlediska obsahu strukturu: A B C D C´B´A´.
Jednotlivé prvky tvoří texty uspořádané tak, aby
důrazně sdělovali další opatření pro zachování řádu a pořádku při bohoslužebném
shromáždění.
A: Jako ve všech obcích Božího lidu (33b) – držet
se církevní praxe.
B: ženy nechť ve shromáždění mlčí (34a) – ženy
v církevním shromáždění mlčí.
C: nedovoluje se jim, aby mluvily (34b) – není
dovoleno.
D: mají se podřizovat, jak to říká i Zákon. Chtějí-li
se o něčem poučit, ať se doma zeptají svých mužů (34c-35a) – podřízenost
podle Zákona.
C´: ženě se nesluší (35b) – není slušné
B´: mluvit ve shromáždění (35c) – ženy
v církevním shromáždění mlčí.
A´: Vyšlo snad slovo Boží od vás? Nebo přišlo jen
k vám samotným? (36) – držet se církevní praxe.
33b Jako
ve všech obcích Božího lidu, 34 ženy nechť ve shromáždění mlčí. Nedovoluje
se jim, aby mluvily; mají se podřizovat, jak to říká i Zákon.
ve všech obcích Božího lidu – en
pasais tais ekklēsiais tōn hagiōn – ve všech církvích těchto
svatých. Církvemi svatých Pavel označuje církevní obce Božího
lidu, protože Bůh je svatý a on je pravým tvůrcem obce a dárcem vyvolení.
Pavel tedy nemá na mysli osobní svatost křesťanů, ale svatými či posvěcenými je
nazývá pro Boží působení v jejich životě, pro jejich příslušnost k obci
vyvolených.
ženy nechť ve shromáždění mlčí –
doslova: ženy ve shromážděních zůstávají mlčet. Známe ovšem verš 1
Kor 11,5, který se také týká žen ve shromáždění církevní obce: Každá žena,
která se modlí nebo prorocky mluví... Tedy i ženy se ve shromáždění korintské
církve veřejně modlily a prorocky mluvily, a tak vedeny Duchem svatým
hlásaly Boží slovo k užitku církve. Tato slova z 11. kapitoly se
však týkala té části bohoslužebného shromáždění, v níž se ve
svobodě uplatňovala charismata Duchem Božím osvícených členů společenství.
Pavel o tom ve verši 14,26 napsal: Když se shromažďujete, jeden má žalm,
druhý slovo naučení, jiný zjevení od Boha, ještě jiný promluví ve vytržení
a další to vyloží. Všecko ať slouží společnému růstu. V dalších
verších (27-32) se do této části snažil vnést řád, nicméně zůstávala základní
skutečnost, že tam mluvil každý, koho k tomu vedl Duch svatý.
Boží „právo“ vybrat si člověka, jehož prostřednictvím Bůh promluví, Pavel samozřejmě
respektoval. Omezení pro ženy by v této části bohoslužby ztrácelo význam, protože
to nemluvily ženy samy, ale jejich prostřednictvím promlouval Bůh.
V další části bohoslužby se už nepronášely
extatické modlitby v jazycích ani prorocká slova, ale šlo o záležitosti
vyučování. Jde o slovo naučení – didaché, jak o tom
Pavel psal ve verši 14,26.
Je zřejmé, že zapojení žen do vyučování bylo v tehdejších
církevních obcích striktně odmítnuto. V případě vyučování promlouvá učitel
k lidem a mluví sám za sebe. Máme svědectví pozdějšího listu: Žena ať
přijímá poučení mlčky s veškerou podřízeností. Učit ženě nedovoluji.
Žena nemá mít moc nad mužem, nýbrž má se nechat vést (1 Tim 2,11n). A toto
sdělení odpovídá i smyslu textu v 1 Kor 14,33b-35.
mají se podřizovat, jak to říká i Zákon
– tato slova se vztahují na podřízenost ženy muži. A může tu být motivováno
coby důsledek prvotního hříchu, jak je pro ženu popsán v Gn 3,16: Ženě
řekl: ...budeš dychtit po svém muži, ale on nad tebou bude vládnout. Při
bohoslužebném shromáždění církevní obce byla žena povinna ukazovat, že na
sobě nese pravomoc svého muže (1 Kor 11,9). Její zahalená hlava byla
znamením její podřízenosti a autority jejího muže nad ní.
(Poznámka redakce: Viz Thiselton 2000, str. 1150-1158: Alternativně ženy mají mlčet z jiných důvodů: a) v kap. 11 sice mohou prorokovat, ale nyní mají mlčet a posouzení proroctví nechat na mužích; b) posouzení má proběhnout v tichu (viz verš 29), a nikoli v dodatečném vyptávání na bližší souvislosti a význam: vyřčené proroctví má být následováno tichým rozsuzováním; ženy mají respektovat, že řád v církvi je jiný než v domácnosti, a nemají se při posuzování proroctví v církvi vyptávat a rušit ticho)
35 Chtějí-li
se o něčem poučit, ať se doma zeptají svých mužů; ženě se nesluší mluvit
ve shromáždění.
ať se doma zeptají svých mužů – apoštol
Pavel sdělil ženám z korintské církevní obce: Když chtějí být o něčem
poučeny nebo informovány, nemají o to žádat ve shromáždění, ale v domě,
v domácnosti (at oikó) požádat o informaci svého manžela. Žena
se podle této instrukce má učit prostřednictvím svého manžela, nikoli
vystupovat s otázkami na veřejnosti. Tím by obcházela a znevažovala svého
muže i Bohem daný řád. Pavel tu současně potvrzuje právo ženy účastnit se
vyučování křesťanské víry ve shromáždění církve, ale účastnit se jen mlčky.
nesluší se – aischros – (je)
hanebné, nesprávné, škodlivé. Jak pro lidi z židovského, tak pro lidi
z pohanského prostředí byla naprosto nepřijatelná představa, že by ve
shromáždění církve ženy diskutovaly veřejně s muži. Něco takového přestupovalo
tehdejší měřítka slušného chování, a to v prostředí židovském i pohanském.
V tomto textu Pavel připomínal korintským křesťanům nutný respekt vůči
určitým společenským danostem. Podle něj by bylo aktivní vystupování a mluvení
žen ve shromáždění obce aischron – škodlivé pro tyto ženy, protože něco takového
je v rozporu s jejich přirozenou skromností a pokorou. A bylo by to aischron
– škodlivé především pro církevní obec, protože by pro takové chování žen působila
ve společnosti pohoršení.
ženě se nesluší mluvit ve shromáždění –
Pavel se tady vyjadřuje v souladu s tehdejším míněním, které zachytil
například Filón Alexandrijský (20 před Kr. – 50 po Kr.), který v De
specialibus legibus (Tá mén géni tón en eídei nómon), část III. napsal,
že ženy mají zachovávat stud, nepohybovat se na veřejných místech, neboť
tržiště, poradní shromáždění, soudy, společenská setkání, shromáždění davu,
život pod širým nebem se hodí jen pro muže.
Pavlova slova ve verších 33b-35 se ovšem netýkala
nějakého jeho obecného názoru na postavení ženy v církvi. Pavlův vztah
k ženám je zřejmý z jeho spolupráce s mnoha ženami při péči o
církevní obce, jak o tom čteme například v Ř 16,3-16.
A v listě Galaťanům
nalezneme jeho pojetí společenství Božích dětí, kde všichni
křesťané bez ohledu na to, jaká je jejich rasa, postavení nebo pohlaví, stojí
na stejném stupni před Bohem: Není už rozdíl mezi židem a pohanem,
otrokem a svobodným, mužem a ženou. Vy všichni jste jedno v Kristu Ježíši (Ga
3,28).
36 Vyšlo
snad slovo Boží od vás? Nebo přišlo jen k vám samotným?
Pavlovi šlo o dodržování jistých obecných církevních
zvyklostí v korintské církevní obci. Už v 1 Kor 11,16 se (v souvislosti
s pokrývkou hlavy žen ve shromáždění církevní obce) odkazoval na situaci v
ostatních církvích Božích. Použil při tom slovo sunétheia – zvyk,
praxe, které se týká obvyklého chování. Rané křesťanské komunity vycházely
z židovských tradic, ale mnohdy působily v řecko-římském světě, kde hrály zvyky
a tradice významnou roli v každodenním životě. A tak bylo třeba užívat v církvi
Kristově obecná pravidla v otázce, které zvyky a tradice se mají zachovat,
které upravit a které opustit.
Tady ve verši 36. Pavel odmítl „domácí“ zvyklosti korintských
křesťanů a zdůraznil platnost církevních zvyklostí obecných, která platila pro
bohoslužebná shromáždění. K takovým pravidlům jistě patřilo zahalování
hlavy prorokujících žen, a také jejich mlčení při vyučování křesťanské víře.
slovo Boží ... přišlo jen k vám –
korintští křesťané nejsou jedinými příjemci Božího slova, aby si mohli vytvářet
vlastní pravidla.
37 Pokládá-li
se někdo za proroka nebo za člověka obdařeného Duchem, měl by poznat, že to, co
vám píšu, je přikázání Páně.
Tímto veršem Pavel navázal na svoje pokyny pro
nositele prorockého charismatu ve verších 31-32 (prorok přece ovládá svůj
prorocký dar), a dovolával se svědectví nositelů tohoto daru Ducha. Zřejmě
počítal s odporem korintských křesťanů proti tomu, co jim napsal o prorocké
řeči a mluvení jazyky při bohoslužebném shromáždění. Proto se odvolává na
autoritu Pána. Když korintští proroci nepoznají, že Pavlova slova pocházejí od Krista,
nedojdou sami uznání před Bohem:
38 Kdo
to neuznává, nedojde sám uznání.
Doslovný překlad této věty je: Jestliže ale
kdokoliv nerozpozná, není rozpoznán. Jsou použity dva tvary slovesa agnoeó,
které se v Novém zákoně používá k popisu stavu nevědomosti nebo nedostatku
znalostí. Znalost korintského proroka o božském původu Pavlových pokynů je důležitá
pro víru korintské církevní obce a současně i pro samotného proroka:
nedojde sám uznání – agnoeitai – není rozpoznán, tedy kdokoli
z korintských proroků, který nerozpoznal pravdu o Pavlových slovech, není
rozpoznán od Boha. To jsou silná slova, která tu Pavel použil ve své
usilovné snaze, aby v korintské církevní obci zavládl při bohoslužebných
shromážděních řád a pokoj.
39 A tak,
bratří moji, horlivě se snažte prorokovat a nebraňte mluvit jazyky.
Tímto veršem se Pavel snažil zabránit mylnému
dojmu, že se mu nelíbí velké množství charismat, kterých se dostalo korintským
křesťanům. A je pravdou, že viděl v bohatství charismat v korintské církvi
jisté nebezpečí v podobě chaosu a nepořádku při shromážděních obce. Ale na
toto nebezpečí už v předešlých verších korintské charismatiky upozornil a
dal jim příslušné instrukce. A tak tady na konci kapitoly je jen povzbudil,
aby horlivě usilovali o dar proroctví, a aby také nebránili mluvení jazyky.
nebraňte mluvit jazyky – Pavel svou
službu apoštola a zakladatele korintské církevní obce vykonával citlivě a dával
si pozor, aby své osobní preference církevní obci nevnucoval. V celém listu se
vyjadřoval tak, že si mluvení jazyky při bohoslužebném shromáždění příliš necení.
Tady však svým čtenářům sdělil, že svému osobnímu soudu nepřikládá absolutní
význam. Ať tedy neomezují ty, kdo mají dar mluvení jazyky, ať jim
v tom nebrání.
40 Všechno
ať se děje slušně a spořádaně.
Nakonec ještě poslední napomenutí: Cokoli se děje
při bohoslužebném shromáždění, má se dít ve slušnosti a ve vzájemné
ohleduplnosti, spořádaně.