o autorech stránek
Břeťa
Marcel
Jaroslav


Břeťa – intro


Břeťa Fajmon, 22.9.2009, aktualizováno 15.2.2017

Břeťa Jmenuji se Břeťa Fajmon a mimo pětiletou přestávku u výuky angličtiny pracuji jako odborný asistent matematiky, nejdříve 14 let na Fakultě elektrotechniky a komunikačních technologií (FEKT) Vysokého učení technického (VUT), od roku 2016 na Pedagogické fakultě MU Brno.

Pocházím z Velké nad Veličkou, nyní žiji v Brně. Vyrůstal jsem v evangelické církvi, ale někdy na vysoké škole jsem se musel rozhodnout, zda pustím Bibli a víru do svého života. Nyní jsem členem křesťanského sboru Evangelikální společenství. Kontakt na mne je bretafajmon@rozhovor.cz.

Jsem svobodný a mezi mé zájmy patří turistika a kolo, okrajově fotbal (dříve rekreačně, nyní jednou ročně), Taky jsem hrával jednu počítačovu hru (Heroes of might and magic III – hrál jsem jen tuto počítačovou hru, jiné mne nelákají; ale zato jsem ji hrál důkladně). A mým největším zájmem je četba knih: Bible (to je kniha na celý život, pokouším se nyní zvládnout základy řečtiny a hebrejštiny; vytvářím také stránku o Bibli (české překlady Bible, výklad Bible)). Z křesťanských autorů mne hodně zaujal Richard Rohr (píše dosti složitě, nejsrozumitelnější mi připadne jeho kniha Stát se moudrým mužem, druhá nejsrozumitelnější je Hledání svatého grálu). Zkouším taky beletrii (Doktor Živago, něco od Dostojevského, Anna Kareninová; chystám se na něco od Karla Čapka) a kuchařky (učím se vařit) :-)
  • Oblíbená barva: stříbrná, modrá, a hlavně šedá, protože v ní se při troše fantazie skrývá stříbrná i modrá.

  • Oblíbené jídlo: jím všechno, mám rád i sladká jídla, ale učím se též jíst něco jiného než cukr.

  • Oblíbená píseň: líbí se mi všechny písně z alba THE WAR od skupiny U2 -- každá něco důležitého říká.

  • Oblíbený film: Gladiátor (2000): i když tento člověk vzal pomstu do svých rukou, film mne uchvacuje -- ukazuje na to, že má smysl žít, když už člověk přišel o všechno. Že jsou věci, které přesahují tento život.

  • Oblíbený den v týdnu: čtvrtek -- už je většina týdne za mnou, jsem nejunavenější a musím si odpočinout, abych zvládl pátek.

  • Nejoblíbenější měsíc: září, říjen , listopad -- asi jsem člověk léta, ale podzim má svoje kouzlo, každý z těchto měsíců.


Diskuse:


Blahoslav Fajmon, přidáno 2010-04-29 16:28:53

Zdravím jmenovce :-). Jsem rád, že kromě iniciál a příjmení sdílíme i zájem o Písmo. Jsem kazatel baptistů v Liberci. Kdyby jste měl zájem, tu je můj web: http://blahovej.cz/. Mějte se.

ron, přidáno 2010-05-29 22:08:55

Břeťa,

I did not know all of this about you. It is very interesting.

Do you sing in the Gospel Choir now? I had not known about this. Did I just miss this about you?

Are you reading the Dostoyevsky in Czech, Russian, or English?

Cooking! Ah, one of my favorite pastimes.

I hope to see you in a few short weeks when we come for the eCamp in July.

Blessings, brother....

Břeťa, přidáno 2010-05-31 07:53:34

Hi Ron,

I do not sing in the gospel quire. But I read Dostoyevsky (in Czech). Cooking is very difficult. You are doing great to read Czech pages :-

Blessings to you also.

Korytnacka7, přidáno 2010-05-31 15:47:37

Tak to jsme dva. Já jsem zase v mládí hrál Heroes of might and magic II., ale né nějak pořádně. Furt jsem používal cheat na tvoření černých draků, a to se pak hrálo!
Vařit neumím a od toho tu máme menzy...

Břeťa, přidáno 2010-06-01 10:36:49

Doporučuji občas něco uklohnit samostatně - aspoň jednou za měsíc! Když třeba koupíte v Bille nebo Albertovi nějakou omáčku na špagety (někde blízko kečupů, mají podobnou barvu jako kečup), vyjde aspoň na dvě jídla a zjistíte, že existují chuti, které jsou lepší než ty menzovní omáčky. Například v Bille se dá koupit Středomořská omáčka s olivami, doporučuji (pak už stačí jen uvařit špagety podle návodu na jejich sáčku :-).

Yveta, přidáno 2011-07-06 19:04:10

Dobrý večer.Mám na Vás dotaz,ráda bych si samostatně pročetla PS,ale v některých místech je dosti náročné si to spojit z dnešní dobou.Velmi se my líbíjak máte pěkně nahrátou a komentovanou knihu Exodus.Neznáte stránky,kde by takto byla namluvená,celá Bible.Vím bylo by to velmi náročné,ale alespoň nějaký komentář k ůryvkům.Škoda,že se nedá založit skupina lidí ,která by o to měla zájem,číst písmo přes skype a mít k tomu i výklad.Výte mám zdravotní problémy,jsem v invalidním důchodě.Epilepsie není moc lehká a k tomu ještě deprese.Kdybyste měl nějaký odkaz,budu vám vděčná když my odpovíte. Naschledanou Yveta

Břeťa Fajmon, přidáno 2011-07-06 21:38:30

Dobrý den, na internetu v češtině jsou AUDIO dva zdroje procházející celou Bibli, více o nich v článečku Rozhlasové pořady o Bibli. Doufám, že tam najdete dost kvalitních zdrojů na poslouchání - zejména doporučuji různé pořady z archívu Rádia 7, které jsou k dispozici kdykoliv ke stažení a poslechu (už nikoli za čtyři, ale za deset posledních týdnů).

Dobré je též audio ke knize Genesis, pokud jste je ještě neslyšela.

Břeťa, přidáno 15.02.2017, 17:03:21

Vracím se k výuce matematiky, angličtina mne neuživí.

Jaroslav Schrötter, přidáno 21.02.2022, 14:02:54

Vážený pane Fajmone,
pěkně Vás zdravím a děkuju za WEB Rozhovor nad Biblí. Rád ho navštěvuju.
Já v kobyliské farnosti (Praha 8) připravuju Hovory o Bibli. Mimo jiné se týkaly i 1. listu Korinťanům. Malou ukázku textu mé přípravy na Hovory posílám dole. Bohužel se kopírováním zničily formáty, takže je text těžko čitelný. Pokud mi sdělíte emailovvou adresu, napravím to.
Nevím, zda by Vás něco podobného zaujalo. Mám podobně připraveno i Markovo evangelium a Genezi od 12. kapitoly (dějiny patriarchů).

Přeju Vám všechno dobré!
Jaroslav Schrötter
jschr@seznam.cz

4
— Apoštol a korintská církev
V minulé kapitole psal Pavel o tom, že církevní obec nesmí být vázána na těch, kdo jí zvěstovali evangelium. Patří jen Kristu a nikoli nějakým lidem. V této kapitole jde naopak o to, že i apoštol má svou vnitřní svobodu vůči obci. Zodpovídá se za svou službu jen Pánu. Rozhodně není na obci, aby ho posuzovala. Zřejmě v obci byli lidé, kteří Pavla silně kritizovali možná šlo i o zlé pomluvy. Pavlovi zřejmě vyčítali jiné chování, než měli ostatní misionáři. A Pavel v této kapitole brání své pojetí apoštolátu. Adresáty jeho slov jsou Korinťané, kteří si jeho práce neváží. Zdá se, že dokonce chtěli, aby se Pavel veřejně zodpovídal. To lze z Pavlova listu odvodit jen nepřímo, podobně i v 9,1-3: Nejsem snad svoboden? Nejsem apoštol? Neviděl jsem Ježíše, našeho Pána? Nejste vy mým dílem v Pánu? I kdybych pro jiné apoštolem nebyl, pro vás jím jsem! Vždyť pečetí mého apoštolství jste vy sami tím, že jste uvěřili v Pána. Toto je má odpověď těm, kteří mne soudí. Pavel v textu jen naznačuje události, které byli Korinťanům dobře známé, proto podrobnosti takových událostí nám zůstávají nejasné. Navíc je třeba mít stále na mysli, že Pavlovi jde jen a jen o to, aby se Korinťané vrátili k pravému evangeliu. Má pevně stanovený cíl, který svým adresátům staví jasně před oči: jejich posvěcení, tedy způsob života odpovídající obdržené milosti. Využívá veškerého svého vědění, znalostí, zkušeností, emocionálního působení, povzbuzení, pochvaly i důrazného napomínání a trestu, aby dosáhl svého cíle. Tomu podřizuje text svého listu, takže je možné, že interpretuje některé informace nepřesně nebo přehnaně. Musíme se smířit s tím, že nám některé skutečnosti zůstanou utajeny.

a) Pouze Boží soud je směrodatný (4,1-5)
1 Proto ať nás všichni pokládají za služebníky Kristovy a správce Božích tajemství.
služebníky Kristovy a správce Božích tajemství - hypéretas Christou kai oikonomous mystérión Theou – jde tedy jen o pomocníky, kteří slouží někomu většímu. Jsou správci, nikoli vlastníci Božího tajemství, tedy tajemství spásy skrze ukřižovaného Krista, tajemství kříže jako zdroje spásy. Tito služebníci nejsou důležití sami sebou, ale tím, k čemu jsou pověřeni.
2 Od správců se nežádá nic jiného, než aby byl každý shledán věrným.
Jde tedy o spolehlivost a věrnost tomu, co mu bylo svěřeno. Trpný rod věrným shledán - pistos tis heurethé – vyjadřuje, že jde o Boha, který má svého správce shledat věrným.
Mezi řádky čteme Pavlovo přesvědčení, že svou službu plnil věrně. Tak se již obrací na korintskou církev, která má jiné mínění.
3 Mně tedy pramálo záleží na tom, soudíte-li mě vy nebo jakýkoliv lidský soud. Vždyť ani já nejsem soudcem sám nad sebou; 4 ničeho si nejsem sice vědom, tím však ještě nejsem ospravedlněn, neboť mým soudcem je Pán.
Protože jen Bůh může posuzovat Pavlovu službu a nemůže to dělat žádný lidský úsudek nebo soud, před nímž se Pavel nechce a také nemůže zodpovídat. Je mu dokonce takový lidský soud lhostejný. protože je pro něj důležitý jen soud Boží. Z tónu jeho slov je však vidět, že ho soud Korinťanů zlobí, příkře ho odmítá, protože k tomu nemají ani právo ani pověření. Neodvažuje se posoudit ani sám sebe. Je si svou věcí jistý, ale i pro něj platí, že posledním soudcem je Pán.
5 Nevyslovujte proto soudy předčasně, dokud Pán nepřijde. On vynese na světlo to, co je skryto ve tmě, a zjeví záměry srdcí; tehdy se člověku dostane chvály od Boha.
Teprve při druhém příchodu Krista se před očima všech vyjeví jakou hodnotu má člověk, až bude zjevné nejvnitřnější nitro lidského srdce, tehdy se mu dostane odměny od Boha.
O tom, jak dobrými správci jsme, nerozhoduje ani úsudek druhých lidí, ani naše posouzení sebe samých. O tom rozhoduje jen Pán, který nás ke službě poslal. Nenecháváme se tedy kritikou lidí od své služby odradit, ani nevyhledáváme chválu. Vždyť člověk nevidí jasně ani do svého vlastního srdce. Jediné, co teď můžeme dělat, je být pokorní, tedy vědomí si toho, že jsme byli nezaslouženě obdarování Bohem, důvěřovat v Boží milosrdenství a od něj očekávat svou spásu.

b) Povýšenost Korinťanů (4,6-8)
6 Toto jsem, bratří, kvůli vám vztáhl na sebe a na Apolla, abyste se na nás naučili, co znamená ‚ne nad to, co je psáno‘, a nikdo se nepyšnil jedním z nás proti druhému.
ne nad to, co je psáno – význam této zásady je nejasný. Co je psáno ve SZ? Jde o napomenutí, že se má žít podle přikázání zapsaných v Bibli, nebo podle jejího jádra – přikázání lásky? Možná tato slova Pavel směřuje na skupinu gnostiků, protože ti rádi dávají jednotlivým místům Bible jiný význam, než původně měl, a hledají v něm vyšší moudrost. Nedrží se tak základu položeného apoštolem. Tak se dostávají do nebezpečí, že se budou povyšovat pro své vyšší poznání nad apoštoly. Pavel i Apollo pracují k témuž cíli, na vzrůstu církevní obce v Korintu. Své hlásání přijali od Krista, a nikdo si tedy nesmí něco domýšlet. Všechno je darováno Bohem prostřednictvím apoštolů, každé povyšování se je tedy nesmyslné:
7 Kdo ti dal vyniknout? Máš něco, co bys nebyl dostal? A když jsi to dostal, proč se chlubíš, jako bys to nebyl dostal?
Pavel klade tři otázky:
1. je namířena proti sklonu Korinťanů vyvyšovat se nad ostatní.
Kdo ti dal vyniknout? – Tis gar se diakrinei? – Kdo tě skutečně učinil odlišným? Aby ses mohl považovat za nadřazeného.
2. a 3.: Křesťan nemá vůbec nic, co by nebyl přijal, jakékoli chlubení nebo povýšenost nejsou na místě. Jak píše v 1,31: Kdo se chlubí, ať se chlubí v Pánu.
Pavel píše proti těm v Korintě, kdo se chlubí svou vlastní moudrostí a poznáním. Ten, kdo pronikl do tajemství kříže, ví, že postojem křesťana nemůže být sebechvála, ale jen vděčnost, protože všechno přichází od Boha. Je možné se chlubit jen v Pánu, tedy chlubit se svým spojením s Kristem, což není chvála člověka, ale chvála Boha, protože jsme z Boží moci v Kristu Ježíši (1,30a).
8 Už jste nasyceni, už jste zbohatli, vešli jste do Božího království, a my ne! Kéž byste skutečně vešli do království, abychom i my kralovali spolu s vámi!
Už jste nasyceni, už jste zbohatli – édé koresmenoi (nasycení, naplnění) este: édé eploutésate (obohatili)
Slovo édé (už) je na začátku těchto vět, což vyjadřuje v řečtině důraz, takže logičtější překlad by v češtině dal slovo už na konec vět.
S ostrou ironií se Pavel ve třech větách staví proti povýšenosti a od reality odtrženému blouznění těch, kdo si namlouvají, že již dosáhli naplnění a dokonalé podoby života.
Je možné, že tato skupina byla ovlivněna tehdejšími módními filosofickými proudy, které tvrdily, že moudrý člověk už má nyní všechno, stojí nade vším, nemůže se ho dotknout bolest a smrt. Tak se jim ztrácí naděje na příchod Božího království, nebo je odsunuta na okraj zájmu. Tak je tu ohrožena křesťanská víra, která neočekává naplnění vlastními silami člověka, ale jako dar od Boha skrze utrpení Ježíše. Sám Pavel se cítí jako ten, kdo je jen na cestě, ale do cíle ještě nedorazil. Skrze kříž ke slávě, to podle Pavla nelze obejít. Chce onu skupinu v Korintě zbavit jejich iluze o tom, že už dosáhli blaženosti.

c) Utrpení apoštola (4,9-13)
9 Skoro se mi zdá, že nás apoštoly Bůh určil na poslední místo, jako vydané na smrt; stali jsme se divadlem světu, andělům i lidem.
Každodenní život apoštola není naplněn povznášejícími pocity, ale cítí se být na posledním místě, vydaní na smrt. Je možné, že někteří v Korintě vyčítali Pavlovi jeho ubohý zjev. Pavel ukazuje, že zvěstování tajemství kříže formuje i život apoštola, ten nestojí nad druhými ale úplně dole, a tak se podobá Ježíšovi na kříži. Pavel uvádí srovnání se zločinci odsouzenými na smrt, kteří sloužili v divadle pro zábavu publika při gladiátorských hrách nebo bojích s divokými šelmami. Andělé jsou kosmickým publikem těch, kdo byli připraveni o poslední kousek důstojnosti.
10 My jsme blázni pro Krista, vy ovšem jste v Kristu rozumní; my jsme slabí, vy silní; vy slavní, my beze cti.
Ve třech tvrdých ironických antitezích Pavel staví do protikladu své zkušenosti vlastní opovrhované existence a sebevědomé smýšlení korintské obce. Apoštolé jsou pro svět blázny, naproti tomu Korinťané chtějí být moudří pro svět a současně zůstat učedníky Krista. Pavel ironizuje jejich sebehodnocení, když říká, že jsou rozumní nebo chytří v Kristu:
vy ovšem v Kristu rozumní – hymeis dé fronimoi en Christó
Ale Kristus není rozumný v očích světa, je přece Ukřižovaný.
My jsme blázni pro Krista – hémeis móroi dia Christon
Ti, kdo jsou jako apoštol Pavel blázni pro Krista, si uvědomují svou lidskou slabost. Svět jimi pohrdá, pomlouvá je a pronásleduje.
Dnes by možná byli označeni za křesťanské fundamentalisty. Takové označení by ovšem bylo naprosto mylné. Fundamentalista si totiž spolu s pravdou přivlastňuje i roli soudce, který má nesmiřitelný postoj k pokleskům druhých. Naproti tomu blázni pro Krista přejí druhým všecko nejlepší a mají pro ně jen laskavá slova. A co já? Patřím mezi rozumné Korinťany, křesťanské fundamentalisty, nebo mezi blázny pro Krista?




Vstup do diskuse:

Jméno:   

Váš email (nebude zveřejněn, slouží pouze ke kontrole hesla)

Heslo, které jste obdržel/a při registraci:

(Registrovat se / zapomněl/a jste heslo)

Váš vzkaz: